Desirée in Paris

Foto: Marie Reierth

Vi lar oss inspirere av denne modige og dyktige dama!

Publisert Sist oppdatert

Annonse i samarbeid med Samsung

Vi møtte moteagent Desirée Melø under Paris Fashion Week for å snakke om det å være kvinnelig gründer og hvordan det er å starte opp en millionbusiness på kort tid.

Under pandemien startet hun moteagenturet TAD Agency, i tillegg til å være ansvarlig for salg og VIP-kunder for det norske diamantmerket Kolours Jewelry.

Desirée in Paris – En dag i livet til den norske moteagenten

Det er morgen i motehovedstaden Paris, og i den sofistikerte byen er det allerede yrende liv på fortausrestaurantene. Vi møter Desirée på Café Kitsune i Palais Royal for en kaffe og en prat.

Desirée er alltid like chic antrukket. Kledd i monokrom, klassisk stil med hvit jakke fra Lisa Yang og sorte ridestøvler fra Tôteme, passer hun rett inn blant resten av klientellet.

Når hun er i Paris, bor hun alltid på et lite boutique-hotell rett ved Jardin Palais Royal, og dagen starter som oftest med en kaffe på Café Kitsuné, mens hun sjekker mail og starter dagen.

Hvorfor er Paris Fashion Week så viktig for deg?

– Paris er det mest inspirerende stedet på jord, og jeg elsker viben her. Flere av merkevarene jeg jobber med viser kun i Paris, og de fleste av mine skandinaviske kunder er her. Da er det min jobb å selge inn alt agenturet representerer i showroomet i Saint-Germain.

Hvordan har det vært å starte opp sitt eget moteagentur? (Og attpåtil midt i pandemien...)

– Etter mange år som ansatt i bransjen for noen av de største merkevarene i Skandinavia, bestemte jeg meg for å ta spranget ut og starte noe eget. Jeg grunnla agenturet TAD Agency i 2020. Det er både skummelt og gøy, men foreløpig har det gått bra.

TAD representerer blant annet varemerker som Hunza G, Mansur Gavriel, Lisa Yang, Aiayu og H2OFagerholt. I Paris selges Jonathan Simkhai, IENKI IENKI, Marfa Stance og Missoma.

Den lille lekre flip-telefonen til Desirée vibrerer til stadighet, og Desirée må rett som det er høflig unnskylde seg fordi hun må svare kunder.

– Jeg er ikke i Paris på ferie, dessverre. Når man driver for seg selv, er man alltid på jobb. I starten er jobben å skaffe seg et nettverk av kunder, noe jeg har anskaffet meg etter mange år i bransjen.

Hvordan starter man et moteagentur og får store internasjonale merkevarer til å stole på at du er rett person?

– Pålitelighet. At man kan tilby kvalitet, har gode relasjoner til alle, og har et godt nettverk.

Du må være uredd og sulten, ha tålmodighet, mye stå-på-vilje og ikke minst selvtillit.

Igjen ringer flip-telefonen til Desirée, og når hun er ferdig med å snakke, er det umulig å ikke spørre henne om denne unike mobilen.

– Flip-telefonen min? Samsung Galaxy Z Flip har vært min faste følgesvenn de siste årene. Det er faktisk min tredje «Flip», altså Z Flip4. Jeg liker at mobilen er liten og nett, og så er den veldig behagelig å holde i hånden. Jeg liker også at ikke alle kan se hvem som ringer eller sender meldinger. Telefonen får plass i alle veskene mine, uten at skjermen skraper mot nøklene. Jeg har faktisk knust skjermen på alle de flate telefonene mine, men ikke Flip-telefonen, siden skjermen er beskyttet når telefonen er brettet.

– Jeg må også si at jeg elsker at den er brettbar – det er nesten litt nostalgisk for meg som er oppvokst på 90-tallet. Det er en utrolig deilig følelse å klappe telefonen sammen etter en samtale – kanskje ekstra deilig når jeg er litt irritert eller har kranglet med noen. «Klappet» gir meg følelsen av å bli ferdig med noe. «Check!» En ny ting på to-do-listen unnagjort, la oss begynne på neste ...

Og med det tar vi fatt på dagens neste gjøremål. Vi spaserer gjennom Jardin Palais, gjennom Louvre og over broen Pont des Invalides på vei til multibrand-showroomet for å møte de nordiske innkjøperne under moteuken.

Hva pakker man med når man skal på jobb i Paris under moteuka?

– På jobb i Paris tenker jeg alltid at det enkleste er det beste. Alt jeg pakker med meg i kofferten, er monokromt og passer sammen, ofte av høy kvalitet og med et litt sofistikert preg. Også har jeg alltid med noen fargerike og gøyale accessoirer til kvelden. Jeg tenker det er viktig å tørre å være seg selv og det er lov til å leke seg litt, vi er jo tross alt i Paris. For meg er det også viktig å tenke gjennom hvilke varemerker man representerer og hvilke kunder man skal møte. Og mobillader er viktig!

Vi har ankommet det fantastisk vakre showroomet i Saint Germain, hvor det er umulig å ikke bli inspirert.

Desirée er umiddelbart i gang med å vise oss alle de nydelige plaggene og accessoirene, mens hun forteller levende om varemerkene, materialene og hvilke kundegrupper som etterspør de ulike produktene. Mobilen er fremme igjen, nå var det en kunde som ikke klarte å få en nydelig glitrende veske ut av hodet, og Desirée må sende over et bra bilde.

Vil du si at mobilen er ditt viktigste verktøy?

– Sjarm og salgsferdigheter er nok mine viktigste verktøy, ler Desirée og blunker.

I og med at jeg startet mitt eget agentur under pandemien, så har mobilen vært veldig viktig for meg. En ting er det funksjonelle. Som for eksempel at jeg kan sette fra meg mobilen halvveis brettet, slik at den står av seg selv, og ha begge hender fri til å vise frem klesplagg, tilbehør eller smykker i en videosamtale.

Flip-telefonen har faktisk vært en ice-breaker for meg. Både hjemme og i Paris har utrolig mange kommet bort bare for å spørre om de kan se og ta på telefonen min. De tror nesten ikke på at den kan brettes.

– Det er så mange som aldri har sett den i virkeligheten, så før jeg vet ordet av det, har telefonen gitt meg nye kunder eller en invitasjon til å bli med nye mennesker ut på lunsj.

Apropos lunsj, hvor anbefaler du at man spiser lunsj i Paris?

– På grunn av den kjente trafikkorken i Paris, med kø som kan vare i evigheter, liker jeg å holde meg til steder i nærheten av showroomet og hotellet mitt.

– Lunsj på Café Ruc er alltid et must!

– Ellers kan jeg anbefale lunsj på Hotel Costes (her sitter man på første rad av hva moteuken har å by på), Le Café Marly, Cafe de Flore eller Ralphs (i en sykt koselig bakgård). Og er du i Paris om sommeren, så er LouLou et must!

Har du noen tips til å lykkes i motebransjen?

– Å drive eget agentur er virkelig en livsstil. Man må like jobben man gjør, for i blant vil den være den største delen av hverdagen din. Mitt beste tips for å lykkes i motebransjen er: Våg å vær deg selv og ta egne valg. Det er derfor helt naturlig for meg å velge en telefon som skiller seg ut og som gir meg noe helt annet. Litt som på motefronten. Det er mye mer spennende når du tør å være deg selv og prøve noe nytt.

Hva tenker du om andre som er redd for å bytte til en Samsung flip-telefon?

– Skjønner ikke hva alle stresser med. Å bytte telefon og merke er superlett, du bare kopierer over alt fra den gamle og så er du «good to go». Det er også en trygghet for meg å vite at jeg ikke mister all dataen på den gamle telefonen når jeg bytter, men at jeg selv kan velge hva jeg ønsker å føre over på den nye.

Generelt sett tror jeg folk må tørre å satse mer. Jeg elsker å forundre og inspirere og har alltid likt å jobbe med spennende merkevarer og mennesker. Jeg har alltid vært sulten og jobbet hardt, og fått mange muligheter til å lære mye på ulike arenaer.

Det er ingen tvil om at du er en hardtarbeidende og travel dame som lyser av positivitet og inspirasjon. Helt til slutt, har du noen restauranttips i Paris?

Ferdi har byens beste burgere! Ellers har La Belle Epoque alltid god mat og en upåklagelig god stemning. La Poule Au Pot i Saint-Germain er også en favoritt, og La Société for middag og drinks.

Au revoir, Desirée.

Powered by Labrador CMS