Etter månedsvis med mørke og kulde kan det føles dumt å klage over sommervarmen! Men så var det dette med søvnen på sommeren. Både lyset og varmen påvirker helt klart søvnen og når verken vifter, åpne vinduer eller sommerdyna gjør susen, kan en god natts søvn føles helt umulig. Ja, bare tanken på å krype inn under dyna når det er tropenatt og temperaturen utendørs stiger over 20 grader kan gjøre en svett. Heldigvis har vi samlet tipsene som virkelig fungerer slik at du kan få en god natts søvn!

6 tips som hjelper deg gjennom en tropenatt

Bruk bomullslaken

Sørg for at både sengetrekk og laken er i bomull, kontra materialer som polyester, silke eller sateng. Bomull puster nemlig bedre og gjør at det ikke blir like varmt mot huden. Dropp dynen fullstendig om du vil – å bare sove med sengetrekket gjør susen!

Legg en varmepute i fryseren

En hvetepute, eller varmepute som det også kalles, er utmerket å varme i mikroen på vinterstid, men er også perfekt på sommeren. Kjøl puten i fryseren, og legg i sengen før du skal sove. Husk bare på at puten ikke må være i direkte kontakt med huden! Om du ikke har en varmeepute fungerer også PET-flasker med is. Også flaskene må i så fall holdes unna huden.

Plasser is foran viften

Den optimale temperaturen for en god nattesøvn ligger på mellom 15-19 grader, noe som kan virke helt umulig på sommeren, for ikke å snakke om når det er tropenatt. Det finnes likevel et supertriks som umiddelbart senker temperaturen i rommet. Lag din egen AC ved å plassere is foran vifta. Du kan for eksempel fylle flasker med vann, legge dem i fryseren og deretter stelle dem foran viften. Dette gjør at luften umiddelbart blir mer behagelig og temperaturen betydelig lavere.

Ta et varmt bad før leggetid

Når vi er varme og svette finnes det ingenting bedre enn en kald dusj eller et avkjølende bad. Men, faktum er at det faktisk er det motsatte som er best for å senke kroppstemperaturen. Det høres kanskje rart ut, men å ta et varmt bad før leggetid hjelper altså å kjøle ned kroppen! Christian Benedict, doktor i nevrovitenskap, forklarer det så enkelt som at:

«Når varmt vann renner over huden åpnes karene i huden, og kan lettere slippe ut varme. Det er en forutsetning for kroppens nedkjøling og en god natts søvn, og da kan vi også sovne raskt.»

Om du ikke har badekar og foretrekker den oppkvikkende morgendusjen, kan noe så enkelt som en varm kopp koffeinfri te også ha god effekt før leggetid.

Unngå sene måltid

Når vi spiser begynner kroppen å arbeide, noe som gjør at kroppstemperaturen stiger. Dropp derfor større måltid rett før du skal sove.

IKKE luft i løpet av dagen

Du leste riktig! Å åpne vinduer og dører i leiligheten eller huset er ikke alltid løsningen for å kjøle ned rommene. Christian Benedict forklarer at rommene i leiligheten eller huset varmes opp når den varme luften får komme inn i løpet av dagen. Det som derimot hjelper er å holde varmen ute og ha persienner og rullegardiner nede gjennom dagen!

Denne saken er fra ELLE.se 

Relatert

Stjernetegnene som passer sammen

Vanskelig å finne den rette? Grunnen kan være enkel, og du bør se mot stjernene for å få svar

Stjernetegnene som passer bra sammen
tørst symptom

Er du ofte tørst? Da burde du sjekke dette…

Her er åtte mulige årsaker til at du er tørst.
gressenka

Gressenka

Fredagsjenta har fått smake på livet som gressenke.