5 måter du saboterer karrieren din på

Foto: Imaxtree

Lær av dine egne feil og gjør 2019 til ditt år.

Publisert Sist oppdatert

Karrieretips: Jobber du beinhardt og gjør alltid ditt beste, men får ikke resultatene du ønsker?

Det kan hende du saboterer for deg selv uten at du er klar over det.

Svenske Anna Cosic er karrierestrateg og jobber med å hjelpe kvinner å nå karrieremålene sine. Selv har hun brukt nesten 10 år på å klatre i karrierestigen, før hun hoppet av og ble sin egen sjef og entreprenør. Nå bor hun i New York med mannen, sønnen og deres to mopser. Og hun deler sine beste karrieretips med ELLE.

– Jeg så at kvinner falt fra fordi det ble for tøft å balansere karriere og familieliv. Og lønnsforskjellsgapet mellom menn og kvinner stod, og står, på stedet hvil. Jeg ville finne ut hvorfor det er slik.

Cosic hadde en rakettkarriere i store medieselskaper som Schibsted, Scanpix og NTB, med toppjobber i de to sistnevnte. Hun jobbet beinhardt, leverte alltid, kom opp med nye ideer, var godt likt og ekstremt dedikert, men oppnådde ikke de resultatene hun ville og det gikk på helsa løs. – Jeg gjorde rett og slett for mye og fikk derfor ikke de resultatene jeg ønsket. Jeg ble utbrent, mistet driven og optimismen, og gikk på en skikkelig smell.

På grunn av dette tok hun flere steg ned på karrierestigen i en mindre krevende jobb i selskapet, fikk puste igjen og begynte å observere sin egen arbeidsplass og kulturen der. Den mannsdominerte kulturen.

– Jeg begynte å legge merke til ting jeg ikke hadde hatt tid til tidligere. Hvordan menn går inn i et møterom, for eksempel. Har du tenkt over det? At de går målrettet inn og gir seg til kjenne for den som skal lede møtet. Mens vi kvinner ofte går bak dem og gjør minst mulig ut av oss og trykker gjerne på mobilen. Det er interessant, sier hun.

Etter hvert fikk hun ny jobb på den andre siden av jorden, nærmere bestemt i Singapore. En mindre prestisjefull tittel, mindre lønn og hun begynte å jobbe mer fokusert med færre ting. Men da Cosic begynte å ta ting med ro, skjedde det. Etter bare fem måneder ble hun country manager for en internasjonal start-up. Hun ledet et stort team, jobbet over 12 tidssoner og forvaltet risikokapital, som av og til holdt henne oppe om nettene.

– Men jeg hadde fortsatt rikelig med tid og energi. Jeg hadde endelig knekt koden.

I løpet av hennes karriere har hun utviklet et unikt rammeverk for å få regelmessige forfremmelser, imponerende lønnsforhøyelser og alltid full bonusutbetaling. Og det uten å jobbe 24 timer i døgnet og ofre helse og familie.

– Jeg begynte å dele kunnskapen jeg hadde tilegnet meg med familie og venner, samtidig som jeg coachet teamet jeg jobbet med. Å se andre trives og nå nye høyder i karrierene sine, var så motiverende for meg at jeg sluttet i jobben min for å starte som karrierestrateg.

Nå hjelper hun ambisiøse kvinner, som deg, å klatre på karrierestigen, nå målene sine og å utnytte sitt fulle potensial i arbeidslivet.

Er du klar?

Anna Cosic har laget en genial guide som hun kaller «5 overraskende måter kvinner saboterer karrierene sine på», så du kan lære av hennes feil og gjøre 2019 til ditt år med disse karrieretipsene.

Karrieretips: 5 overraskende måter kvinner saboterer karrierene sine på

1 . Du jobber reaktivt

Du elsker kanskje lister? Skriver lange «to-do’s» og krysser av så snart jobben er gjort? Du følger kanskje også arbeidsbeskrivelsen din til punkt og prikke? På denne måten får du gjort mye, men samtidig ingenting som utmerker seg eller imponerer de rundt deg. For å få oppmerksomhet fra sjefen din, må du gjøre det lille ekstra i tillegg til alt det andre som blir tatt som en selvfølge.

2. Du holder gode resultater for deg selv

Hvis du bare benytter anledningen til å skryte av deg selv når sjefen din åpner for det, som i årlige medarbeidersamtaler, allmøter og månedsrapporter, forsvinner det i støyen fra andre kollegaer, og det du faktisk har fått til når ikke ut. Kvinner liker ikke å skryte av seg selv, men hvis du vil opp og fram så må du det. Sørg for at sjefen din til enhver tid vet hva du har oppnådd. Minst en gang i uka, helst hver dag. Dette vil føre til at du er den første de tenker på når nye muligheter byr seg.

3. Du gir inntrykk av at du har altfor mye å gjøre

Vi kjenner alle typen … Hun som løper rundt som en hodeløs kylling, svarer på jobbmailer om natta og i helgene og «har det så travelt» hele tiden. Noen kaller det å slite, andre å mislykkes. Hvis du så vidt klarer holde hodet over vannet, er sjansen for at de rundt deg har lagt merke til at du sliter stor. Hvis du vil ta et steg opp, betyr det mer jobb og mer ansvar. Hvis du har gitt sjefen inntrykk av at du allerede har altfor mye å gjøre, vil det nok ikke være du som får en mulighet når den byr seg. Du har jo for mye som det er…

4. Du er ikke tydelig på hvor du skal

Hvis du ikke vet hvor du skal, har det ikke noe å si hvilken vei du tar. Du må ha en plan for hva det neste steget er, du må undersøke hvilke muligheter som finnes og hva som skal til for å nå dit. Jo tydeligere målet er, jo enklere er det å stake ut veien til det.

5. Du tror du fortjener bedre

Nøkkelen til din suksess er at du virkelig tror at du fortjener mer. Du må tro på deg selv. Du kommer ikke til å få mer lønn hvis du selv føler at du allerede er overbetalt i forhold til kvalifikasjonene dine. Du kan «fake» en stund, men ingenting er mer overbevisende enn en person som virkelig tror på seg selv.

Lyst på flere karrieretips fra Anna Cosic? Sjekk ut Annacosic.com for mer informasjon.

Powered by Labrador CMS