Vi har tatt en prat med den blide og inspirerende dama.

Din drømmejobb som barn?

– Jeg var en typisk «guttejente» som klatret i trær, lekte cowboy og indianer og ELSKET hester. Jeg tilbrakte all min fritid i stallen og drømte om å reise rundt i verden som profesjonell sprangrytter – og kanskje vinne OL. Men hest er mye jobb, skitt og slit og jeg liker også stil og pene klær – og det er det lite av i stallen. Etter å ha ridd ti hester om dagen både i Danmark og USA fikk jeg nok. Jeg bestemte meg for å studere markedsføring og tjene penger slik at jeg kunne dyrke sporten min på fritiden. Det har jeg aldri angret på.

Din første jobb?

– Min første ordentlige jobb var som selger i dataselskap Cinet, før noen neste visste hva data var. Vi var tre damer og resten menn, så vi ble raskt «en av gutta». Jeg elsket viben der. Vi jobbet masse, festet mye og hadde det supergøy. Jeg ble årets selger samme året som Cinet ble årets databedrift. Det ga en selvtillit som det er deilig å ha kunnet ta med meg i resten av karrieren. Øystein Moan, som senere har gjort Visma til en super-suksess, var med på laget og et godt forbilde. Vi hadde en vinnerkultur som jeg er glad og stolt av at jeg fikk oppleve og være en del av.

Veien til din nåværende jobb?

– Markedsføring er lidenskapen min, så jeg gikk videre som markedsjef i en annen norsk IT-bedrift før jeg ble ansatt i de store amerikanske IT-selskapene Word Perfect og IBM.  Samtidig hadde jeg begynt å bruke hudkremene til Dr. Zein Obagi, som min nåværende arbeidsgiver Hudhelse AS importerer og markedsfører i Norden. Jeg elsket effekten kremene ga, og den sunne huden jeg fikk. Jeg tenkte at kremene kunne hjelpe mange med akne, solskadet hud, ujevn pigmentering etc. – men folk visste ikke om produktene og merket.

– Jeg var rett og slett «on a mission» for å gjøre folk oppmerksomme på at det finnes en løsning på deres hudproblem og at alle kan få en sunn, glødende hud – uansett alder, kjønn og etnisitet. Jeg kontakt min nåværende sjef, Therese Bunæs og sa jeg elsket produktene til ZO Skin Health – og at jeg visste hvordan vi kunne få fart på salget. Hun ansatte meg på prosjekt – som medarbeider nummer to. Nå har jeg jobbet med Therese og ZO Skin Health i 14 år. Vi har blitt blant de ledende i Norden, er over tyve rivende dyktige damer med passion for sunn hud og er en suksessfull Gasellebedrift. Min rolle har blitt mer og mer spennende og ikke minst mye mer digital. Det er fantastisk gøy å være med på en slik vekstreise, og dette er bare begynnelsen.

Ditt “I made it”-moment?

– Det er nok mer «we made it». Jeg blir veldig glad og stolt hver gang vi lykkes, enten rent forretningsmessig eller i form av hudforbedringer for enkeltindivider. Det er jo det siste som alltid har vært min drivkraft – å se mennesker få bedre hud og se vet hva det betyr for dem. Se gløden og gleden komme tilbake i øynene deres. Det er heldigvis mange slike øyeblikk. Det kan illustreres med at en kjendis ringer meg privat en kveld og sier det er krise – skal på TV og har fått verdens største kvise på nesen og må ha nødbehandling. Han ringer meg så igjen etter tre dager, har fått behandling hos en av ZO-klinikkene, vært på TV uten tyttebærnese og er helt i ekstase.

Er det noe du angrer på at du gjorde eller ikke gjorde i din karriere så langt?

– Jeg er nok ikke en person som ser meg så mye tilbake.  Jeg ser fremover og tenker på muligheter. Så jeg må bare si som Edith Piaf: «Je ne regrette rien».

Hva definerer en drømmejobb for deg?

– En jobb hvor jeg har frihet under ansvar. Frihet til å være kreativ og komme opp med smarte løsninger. Jeg elsker smarte løsninger. Prøve å komme på ting folk ikke har tenkt på før. Jobbe smart, se om jeg kan finne de 20 prosentene som gir 80 prosent av resultatene.  Man må tørre å gå litt på trynet også for å få til noe. Hva er det verste som kan skje – som oftest ikke noe. Jobbe med dyktige mennesker som utfyller hverandre. Og selvfølgelig, det MÅ være produkter jeg brenner for. Det er alfa omega. Det er også viktig at det er utvikling i jobben. Livet er for meg læring og utvikling, og uten det blir det stillstand.  Hvem ønsker vel det?

Hvordan landet du drømmejobben?

– Hvis man ikke skyter så får man ikke mål. Jeg var frekk nok til å spørre og flink nok til å få lov. Så har egentlig jobben etter hvert utviklet seg til drømmejobben. Jeg har fått lov til å gjøre mer av det jeg liker, lært meg nye ting og ikke minst fått mange flere dyktige kolleger som jeg både får energi og innsikt fra.

Hva er det beste med din jobb?

– Det er mye som er veldig bra, men det beste er at jeg jobber med det jeg anser som verdens beste hudhelsekonsept – ZO Skin Health. I tillegg har jeg veldig stor frihet som gjør at jeg hele tiden får utvikle meg. Det er også en herlig følelse å bli satt pris på av kolleger, kunder og samarbeidspartnere, og å lære av dem. Jeg føler litt at ringen er sluttet. Jeg er tilbake der jeg startet, i et veldig bra arbeidsmiljø, med en motiverende sjef, sterke produkter og følelsen av personlig suksess.

Ida Marum

Din arbeidsdag i et nøtteskall?

– Jeg gjør veldig mye forskjellig, mange parallelle aktiviteter, hektisk. Kreative prosesser, prosjektledelse, kvalitetssikring, mentoring, opplæring. Jeg jobber med mange kjente influencere, planlegger aktiviteter, har statusmøter, jobber med kampanjer, oversettelser, kurs, eventer, sosiale medier, journalister, kundemøter og web. Og så må jeg holde meg faglig oppdatert. Ingen arbeidsdag er lik, men alle er like morsomme – og takk for det!

Hvordan er din arbeidsplass?

– Vi holder til i freshe lokaler i en gammel villa i Sandvika i Bærum. Vi tre i markedsavdelingen sitter sammen, utveksler ideer og driver aktivitetene fremover i stor fart. Det meste er digitalt. De to andre er ikke like gamle som meg til sammen en gang, men vi er på bølgelengde, lærer av hverandre, utfyller hverandre godt og har det gøy sammen.

Idas beste karrieretips

  • Prøv å følge lidenskapen din.
  • Ikke vær redd for å feile.
  • Vær nysgjerrig, prøv å lære noe nytt hver dag.
  • Ikke brenn noen broer, Norge er et lite land.

Relatert

The Nail Studio Oslo

De profesjonelle: Joanne Zhou

Joanne Zhou (30) er CEO og grunnlegger av The Nail Studio i Oslo, som på kort tid, siden åpningen i 2019, har blitt en stor favoritt i Oslo.
Rue botanics

Grønn gründer​

Møt Kristina Dunn, grunnleggeren av Oslos 
første plantebaserte 
couture hudpleiemerke, 
RUE Botanics.​
Kamzy Gunaratnam

De profesjonelle: Kamzy Gunaratnam

Møt varaordføreren i Oslo! Kamzy har funnet sin stemme, og hun er ikke lenger redd for å bruke den.

Les også

tiril refsum oslo raw

De Profesjonelle: Tiril Refsum

Tiril Refsum startet konseptet Oslo Raw i 2016, og resten av historien er som tatt ut av et eventyr. Det var en gang...
Silje Sandmæl

De profesjonELLE: Silje Sandmæl

I vår nye spalte møter du RÅ damer som gjør det skarpt innen sitt fagfelt. Først ut er forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl.
Kamzy Gunaratnam

De profesjonelle: Kamzy Gunaratnam

Møt varaordføreren i Oslo! Kamzy har funnet sin stemme, og hun er ikke lenger redd for å bruke den.