Møt grunnleggeren av La Bouche Rouge

Foto: Martin Rustad Johansen, Produsenten

Dette er mannen bak et av de hotteste beauty-merkene akkurat nå.

Publisert Sist oppdatert

Hva inspirerte deg til å skape La Bouche Rouge?

– For mange år siden fant jeg en vakker gammel leppestift hjemme hos bestemoren min. Den hadde blitt kjøpt i Place Vendôme i Paris for mer enn hundre år siden. Jeg var fascinert over dens kvalitet og hvor godt den var bevart. Jeg ble nærmest besatt av tanken på å reintrodusere ekte luksus i våre daglige liv; å skape en tidløs leppestift – en skatt man kunne ha hele livet. Når det er sagt, var det slik at da jeg kreerte denne linjen for fem år siden, visste jeg at jeg ikke ønsket å skape luksus uten en verdi. Framtiden er nå, og vi må skape en drøm som beskytter og ivaretar planetens skjønnhet. Det er derfor La Bouche Rouge ikke inneholder plast, og den er holdbar, gjenfyllbar og inneholder rene serumformularer.

Var det noe spesielt som fikk deg til å bestemme deg for å skape et nytt skjønnhetsmerke i 2017?

– I dag kommer 78 prosent av verdens karbonutslipp fra 100 selskaper alene, og kosmetikkindustrien er den tredje mest forurensende i verden. 1 milliard leppestifter blir kasta hvert år. Siden 1950-tallet har kun 10 prosent av all plast blitt resirkulert, og i dag er 83 prosent av havene våre forurensa med mikroplast. I takt med at befolkningen øker – fra 3 milliarder på 60-tallet til 8 milliarder nå – må vi forstå at det er helt nødvendig å ta vare på ressursene våre før de blir borte. Jeg tenker at det er vår generasjons plikt å få til dette. Vi må foreslå et nytt paradigme som ikke kompromisser mellom luksus og bærekraft, og det er nettopp dette La Bouche Rouge etterstreber å gjøre. Det er grunnen til at jeg valgte å lansere merket i 2017.

Som en person som har jobba i bransjen i mange år, hvordan synes du skjønnhetsindustrien har endra seg det siste tiåret? Og tror du at pandemien har forandra forbrukernes tilnærming til den?

– Disse siste få årene har flere og flere merker vist mer interesse for å være miljøvennlige. Dette ser vi for eksempel i økningen av bruken av resirkulerte materialer i emballasjen. For La Bouche Rouge er bærekraft blitt vevd inn i merkeværen helt fra starten av. Dette er noe av det som definerer merket – og ikke bare noe vi har kommet på etter hvert. Slik tok vi konseptet ett skritt lenger ved å forplikte oss til «Blue Beauty» (den nye bærekraftige skjønnhetsbevegelsen), der vi dedikerte oss til en produksjon som var bra for planeten, forbrukerne – og for alle dem som lager produktene våre. Dette har vært en rettesnor for å definere hele forsyningskjeden vår; fra våre rene formularer, som hovedsakelig er laget av naturlige ingredienser, til den påfyllbare, plastfrie emballasjen og bevisst valgte leverandører med mer.

– Forbrukerne er i økende grad bevisst på hvor viktig det er å ta vare på planeten, og et ønske om å handle merker som gjenspeiler verdiene deres ble ytterligere framskynda av pandemien. Dette skiftet i forhold til forbrukerkrav, er det som driver flere av de store selskapene til å innføre mer bærekraftige praksiser for å holde på kundene. Men vi er nødt til å gå enda lenger enn til bare å fokusere på å være miljøvennlige, og det er der behovet for Blue Beauty kommer inn.

Når vi snakker forbrukerbevissthet, bidrar sosiale medier til at det blir lettere eller vanskeligere å skape nye produkter? Og på hvilken måte?

Sosiale medier gjør det mulig for oss å være i en konstant dialog med forbrukerne våre, og dette er noe vi ser på som en viktig fordel. Mange av produktene og forbedringene er blitt til av kundenes tilbakemeldinger, så det er essensielt for oss at vi fortsetter å høre hva de sier og etterstreber å tilpasse oss til behovene deres. Instagram gjør det mulig for oss å inspirere samfunnet med ulike former for innhold via makeupveiledning, influenser-samarbeider etc.

I hvor stor grad påvirker forbrukernes meninger de nye produktene deres?

– Som allerede nevnt, er kundenes tilbakemeldinger svært viktige for oss. De brukes som et kompass mens vi fortsetter å bli bedre og større. For eksempel – fordi vi ofte lanserer nye produkter som limited editions-samarbeider – har vi en fleksibilitet der vi kan prøve ut mange flere nye nyanser og emballasjer, og dermed ser vi hvilke som treffer best blant kundene våre. Blir de virkelig populære, kan det tenkes at vi senere inkluderer dem i den permanente kolleksjonen vår.

Hva er dine håp for skjønnhetsindustrien?

– La Bouche Rouges oppgave er å hjelpe til med å brøyte vei i retning en mer bærekraftig framtid, og da må vi begynne med industrien vår. Jeg tror at dagens skjønnhetsmerker kjenner til hva som skal til for å få en mer bærekraftig produksjon og distribusjon, men det er mange som enda ikke har tatt det i bruk. Enten på grunn av kostnadene ved en slik omlegging, eller fordi det tar tid å implementere storskala forandringer, selv internt.

Powered by Labrador CMS