Nicolas Gerlier, grunnlegger av merket La Bouche Rouge, utfordrer skjønnhetsbransjen med bærekraftige luksusprodukter i utsøkt design.

Hva inspirerte deg til å skape La Bouche Rouge?

– For mange år siden fant jeg en vakker gammel leppestift hjemme hos bestemoren min. Den hadde blitt kjøpt i Place Vendôme i Paris for mer enn hundre år siden. Jeg var fascinert over dens kvalitet og hvor godt den var bevart. Jeg ble nærmest besatt av tanken på å reintrodusere ekte luksus i våre daglige liv; å skape en tidløs leppestift – en skatt man kunne ha hele livet. Når det er sagt, var det slik at da jeg kreerte denne linjen for fem år siden, visste jeg at jeg ikke ønsket å skape luksus uten en verdi. Framtiden er nå, og vi må skape en drøm som beskytter og ivaretar planetens skjønnhet. Det er derfor La Bouche Rouge ikke inneholder plast, og den er holdbar, gjenfyllbar og inneholder rene serumformularer. 

Var det noe spesielt som fikk deg til å bestemme deg for å skape et nytt skjønnhetsmerke i 2017?

– I dag kommer 78 prosent av verdens karbonutslipp fra 100 selskaper alene, og kosmetikkindustrien er den tredje mest forurensende i verden. 1 milliard leppestifter blir kasta hvert år. Siden 1950-tallet har kun 10 prosent av all plast blitt resirkulert, og i dag er 83 prosent av havene våre forurensa med mikroplast. I takt med at befolkningen øker – fra 3 milliarder på 60-tallet til 8 milliarder nå – må vi forstå at det er helt nødvendig å ta vare på ressursene våre før de blir borte. Jeg tenker at det er vår generasjons plikt å få til dette. Vi må foreslå et nytt paradigme som ikke kompromisser mellom luksus og bærekraft, og det er nettopp dette La Bouche Rouge et- terstreber å gjøre. Det er grunnen til at jeg valgte å lansere merket i 2017.

Som en person som har jobba i bransjen i mange år, hvordan synes du skjønnhetsindustrien har endra seg det siste tiåret? Og tror du at pandemien har forandra forbrukernes tilnærming til den?

– Disse siste få årene har flere og flere merker vist mer interesse for å være miljøvennlige. Dette ser vi for eksempel i økningen av bruken av resirkulerte materialer i emballasjen. For La Bouche Rouge er bærekraft blitt vevd inn i merkeværen helt fra starten av. Dette er noe av det som definerer merket – og ikke bare noe vi har kommet på etter hvert. Slik tok vi konseptet ett skritt lenger ved å forplikte oss til «Blue Beauty» (den nye bærekraftige skjønnhetsbevegelsen), der vi dedikerte oss til en produksjon som var bra for planeten, forbrukerne – og for alle dem som lager produktene våre. Dette har vært en rettesnor for å definere hele forsyningskjeden vår; fra våre rene formularer, som hovedsakelig er laget av naturlige ingredienser, til den påfyllbare, plastfrie emballasjen og bevisst valgte leverandører med mer.

– Forbrukerne er i økende grad bevisst på hvor viktig det er å ta vare på planeten, og et ønske om å handle merker som gjenspeiler verdiene deres ble ytterligere framskynda av pandemien. Dette skiftet i forhold til forbrukerkrav, er det som driver flere av de store selskapene til å innføre mer bærekraftige praksiser for å holde på kundene.

Men vi er nødt til å gå enda lenger enn til bare å fokusere på å være miljøvennlige, og det er der behovet for Blue Beauty kommer inn.

Når vi snakker forbrukerbevissthet, bidrar sosiale medier til at det blir lettere eller vanskeligere å skape nye produkter? Og på hvilken måte?

Sosiale medier gjør det mulig for oss å være i en konstant dialog med forbrukerne våre, og dette er noe vi ser på som en viktig fordel. Mange av produktene og forbedringene er blitt til av kundenes tilbakemeldinger, så det er essensielt for oss at vi fortsetter å høre hva de sier og etterstreber å tilpasse oss til behovene deres. Instagram gjør det mulig for oss å inspirere samfunnet med ulike former for innhold via makeupveiledning, influenser-samarbeider etc.

I hvor stor grad påvirker forbruke- rnes meninger de nye produktene deres?

– Som allerede nevnt, er kundenes tilbakemeldinger svært viktige for oss. De brukes som et kompass mens vi fortsetter å bli bedre og større. For eksempel– fordi vi ofte lanserer nye produkter som limited editions-samarbeider – har vi en fleksibilitet der vi kan prøve ut mange flere nye nyanser og emballasjer, og dermed ser vi hvilke som treffer best blant kundene våre. Blir de virkelig populære, kan det tenkes at vi senere inkluderer dem i den permanente kolleksjonen vår.

Hva er dine håp for skjønnhetsindustrien?

– La Bouche Rouges oppgave er å hjelpe til med å brøyte vei i retning en mer bærekraftig framtid, og da må vi begynne med industrien vår. Jeg tror at dagens skjønnhetsmerker kjenner til hva som skal til for å få en mer bærekraftig produksjon og distribusjon, men det er mange som enda ikke har tatt det i bruk. Enten på grunn av kostnadene ved en slik omlegging, eller fordi det tar tid å implementere storskala forandringer, selv internt.

– Men som jeg sa, så er tiden for endring nå. Jeg tror vi har forstått at bærekraftig skjønnhet er framtiden, og ved å fortsette å minimere avfall, redusere karbonavtrykket vårt og skape med ansvarlig produserte materialer, kan vi kollektivt bidra til å ta vare på ressursene våre for de framtidige generasjonene.

Hva er dine håp og drømmer for La Bouche Rouge?

– Å skape en virkelig positiv forandring i hvordan folk produserer og forbruker produkter. Vi vil fortsette å utvikle nye, rene, hudpleieinfunderte produkter for å komplementere Métiers d’Art-kolleksjonen – på lik linje med refill-linjen vår, som vi nylig har reintrodusert som The Red Line. I alt dette har vi forplikta oss til å følge Kaizen-filosofien (basert på å gjøre ting litt bedre for hver dag i form av små og progressive endringer) – og bli bedre på hvert skritt vi tar.

Vi har vår langsiktige visjon i tankene, en visjon vi stadig ønsker å forbedre. Målet er å fortsette med å minimere miljøpåvirkningen vår, og underveis samtidig påvirke flest mulig til å gjøre det samme. Det betyr at vi kontinuerlig fornyer produkttilbudene våre. Jeg gleder meg til å se hvordan merket vårt skal fortsette å ekspandere, og ikke minst den generelle påvirkningen det kan ha på å igangsette bærekraftige metoder i resten av industrien.

Hva er det beste med skjønnhet?

– Det jeg synes er best, er at skjønnhetsindustrien kan gå foran og vise at det er greit med endringer i luksussegmentet. Skjønnhetsindustrien er, som nevnt, den tredje mest forurensende industrien i verden. Jeg er overbevist om at den eneste måten å løse bærekraftspørsmålet på, er å tilby mer – ikke mindre. Mitt mål med La Bouche Rouge er å forsone luksuriøs skjønnhet og bærekraft. Å foreslå et paradigmeskifte. Hvis vi lykkes med å skape en ny måte å konsumere luksus på, en måte som respekterer miljøet, har vi endra konversasjonen i hele bransjen. Dette er La Bouche Rouges daglige inspirasjon.

Grunnlegger av La Bouche Rouge, Nicolas Gerlier, sammen med innehaver av Gimle Parfymeri, Lill-Ann Schjelderup. Lill-Ann forteller om strålende mottagelse av La Bouche Rouge: – Det første slippet ble revet bort på bare noen timer.
Hva vil du si er nøkkelelementer for at et merke skal være mer bærekraftig?

– Det er mange elementer som må tas med i betraktningen her, men vi kan begynne med materialene som brukes i produksjonen og hvor de kommer fra – likedan med hvordan og hvor produktene er tilvirket. Det er viktig å ha en holistisk tilnærming, og ta i betraktning det direkte og indirekte avtrykket hver del kan ha på både mennesker og miljøet.

Hvordan kan skjønnhetsindustrien i bærekraftspørsmålet gå foran som et godt eksempel for andre industrier? 

– Ved å vurdere påvirkningen på alle trinnene i forsyningskjeden. Når det gjelder La Bouche Rouge spesielt, som er et merke som har forplikta seg til kvalitet og ren skjønnhet, forsikrer vi oss om at kun de beste, tryggeste ingrediensene og bærekraftige metoder blir benytta i produksjonen av våre formler – helt fra innkjøpet av dem til det ferdige produktet du finner i handelen.

– Og med tanke på formlene våre, er La Bouche Rouge fri for petrokjemiske derivater, silikon og mikroplast. Ingrediensene vi bruker er nøye utvalgt for sine kvaliteter, effekter og opprinnelse. Vi forsikrer oss om at de er kultivert med respekt for planeten på en sporbar måte – og så lokalt som overhodet mulig. Ett eksempel på dette er den tangen med anti-aging-effekt som vi tilfører leppestiftene våre. Den er kultivert for hånd i St. Suliac i Frankrike.

– I vår påfyllbare emballasje benytter vi overskuddsmaterialer fra resirkulert skinn fra Tanneries du Puy, som er leverandører til de mest prestisjefylte motehusene. Slik gjør det oss i stand til å skape en virkelig verdifull ting, som er fullstendig påfyllbar og resirkulerbar – og helt uten plast.

– Vi har dedikert oss til å opprettholde dette kravet, samtidig som vi tilpasser nyansene og produktene våre til forbrukerne behov på alle områder. Jeg håper at dette kan inspirere andre merker i de forskjellige industriene til å omfavne en mer bærekraftig tilnærming.

Hvis du skulle velge ett produkt fra La Bouche Rouge som du er aller mest fornøyd med, hvilket ville det være – og hvorfor?

– La Bouche Rouge startet eksklusivt med leppestifter, så det er et produkt jeg har sterke følelser for. Senere har vi selvfølgelig ekspandert til å inkludere en hel kolleksjon med makeup for huden, øynene og leppene, men leppestiften er fortsatt det emblematiske produktet vårt. Den legemliggjør alt det merket står for – navnet La Bouche Rouge betyr jo «røde lepper» på fransk – og vi bruker jo også stemmen som kommer ut mellom leppene våre til å gjøre en forskjell. La Bouche Rouge-kvinnen er en som omfavner sin rebelske ånd, og som vet hun kan være en stemme for forandring.

Hva er ditt beste skjønnhetstips?

– Ekte skjønnhet kommer til uttrykk når vi føler oss mest trygge, og vet at vi er på linje med verdiene våre. Når vi tar vare på oss selv og andre, er vi på vårt mest strålende.

La Bouche Rouge selges hos Gimle Parfymeri. Se hele sortimentet her.

 

Relatert

Grooming-tips til partysesongen

Til han: 16 grooming-tips til partysesongen

Harlem Alexanders beste tips til festen!
Julegavetips budsjett

Julegavetips: 10 fine ting til under 200 kr!

Fine julegaver til under 200 kr

ELLE tester: Vitaminterapi

ELLE har testet Release Co's vitaminterapi i Oslo.