ELLE DECORATION

16. februar, 2021

Norske brands to know: ABATE​

Norsk luksussengetøy i verdensklasse.

I november-utgaven av ELLE presenterte vi noen fantastiske norske merker du må vite om. Her er Abate: norsk sengetøy i verdensklasse.

Norsk luksussengetøy: Abate

Hvordan startet ideen om Abate?

– Vi jobber begge som piloter og bor jevnlig på hoteller rundt hele verden. Vår opplevelse var at de fleste hoteller legger lite ressurser i sengetøy uavhengig av hvor mange stjerner de har. Det vi oppdaget på jobb var at de få gangene hotellene hadde gode tekstiler ble dette en snakkis blant flybesetningen. Det ble så tydelig for oss hvor underkommunisert gode tekstiler var og hvor mye det hadde å si for opplevelsen. Da vi diskuterte dette oss imellom syntes vi også at det manglet gode merkevarer som nisjet seg mot minimalistisk design og høy kvalitet i Skandinavia. Det var dette som var startskuddet for vårt arbeid med å forstå tekstilbransjen og legge fundamentet for Abate.

Hva skulle dere gjerne sett mer av i norske hjem?

– Vi i Abate er proponenter av varige produkter og gode materialer. Tradisjonelt har vi i Norge historie for å være flinke til å fokusere på materialitet når det kommer til særskilt produkter av tre, og det er praktiske og historiske grunner til dette. Det vi ønsker er å utvide et fokus på gode materialer til andre produkter og skape bevissthet rundt kvalitet og holdbarhet for tekstiler.

Hva har vært mest utfordrende med å starte egen bedrift?

– Vi var ordentlige bransjeoutsidere, så vi har måttet lære alt fra grunnen. Det har gjort at produktutvikling og byggingen av selskapet har tatt lengre tid, men det har vært viktig for oss å gjøre ting ordentlig og ikke tråkke feil. Da vi startet Abate ønsket vi å ta utgangspunkt i en produksjon som tok til vare miljø og mennesker og vi ville se om dette kunne samsvare med å levere et fantastisk produkt til en god pris. Vi fant at med mindre marginer til oss selv og produksjon i Portugal var dette mulig. Takket være at vi har jobbet som piloter gjennom hele prosessen og ikke har måttet leve av Abate fra dag en har vi hatt mulighet til å la ting ta tid.

– Det som har tatt lengst tid å lære er hvordan man når ut i markedet. Vi har hatt et godt produkt og en rask leveranse lenge, men det er først i 2020 at vi har klart å virkelig nå ut til potensielle kunder. Så langt i 2020 har vi vokst med 800% mot 2019, og det er både spennende og gir oss mulighet å utvikle selskapet raskere. Vi har også fått veldig god hjelp av flere i bransjen på en måte som vi aldri hadde kunnet håpe på, noe vi er veldig takknemmelige for.

Abate

Abate

Fra fly til seng…

Er Abate fulltidsjobben deres nå?

– Vi jobber fortsatt som piloter. Vi har hatt hell i uhell i og med at vi har hatt en så stor vekst i Abate samtidig som flybransjen har blitt så hardt rammet av Coronaviruset. I og med at antall flyginger har blitt veldig begrenset har vi kunnet bruke mer tid på å utvikle Abate.

Hvem designer dere for?

– I utgangspunktet designer vi for oss selv – vi ønsket å lage sengetøyet vi opplevde at manglet i markedet. Vi ønsket rene linjer og finere kvaliteter. Vi har valgt konstante kolleksjoner og farger som skal være attraktive over tid da kvaliteten vi har valgt i sengetøyet holder lengre enn de fleste andre. Samtidig gir det et veldig fint, lett stoff som også er mykere enn det meste man har kjent tidligere, så søvnopplevelsen i et sengesett med håndplukket, egyptisk bomull er noe eget.

Er bærekraft et viktig tema for deres bedrift?

– Det er ett av fundamentene bak etableringen av Abate. Det norske sengetøymarkedet er preget av et stort utvalg mønster og farger, men da i kvaliteter som gjør at sengetøyet må byttes ofte. Bomull krever mye vann i produksjonen, og gode, varige produkter reduserer vannforbruket over en livslengde. Vi er også Øko-tex®-sertifiserte for å sikre at det ikke er kjemikalier i våre tekstiler. Vi ønsker at folk skal handle mindre og bedre, og lager derfor sengetøy med en design og kvalitet som skal holde lenge.

Eksklusivt samarbeid med ELLE

Reklame: 

Eksklusivt designsamarbeid mellom ELLE-redaksjonen og gründerne bak det norske sengetøysmerket Abate er nå tilbake i butikk, etter enorm etterspørsel…

Relatert

Les også