mote

Hobo Oslo lanserer bærekraftige vintage-uniformer med Livid Past

Hobo Oslo lanserer bærekraftige vintage-uniformer med Livid Past

Hotellet dropper tradisjonelle uniformer til fordel for håndplukket vintage fra Livid.

Hobo Hotel Oslo åpnet dørene 15. oktober, og hotellet har en spennende og tydelig satsing på bærekraft og lokal identitet. Vi har bitt oss merke i det unike samarbeidet med det norske klesmerket Livid og deres vintage-linje Past, som leverer håndplukkede second hand-plagg. Partnerskapet betyr at hotellets ansatte i resepsjonen, det felles arbeidsområdet og hotellbaren får velge uniformer fra et nøye kuratert utvalg av vintage-klær. Resultatet er at hver medarbeider kan uttrykke sin personlige stil – samtidig som helheten ivaretas i et gjennomført og gjenkjennelig uttrykk.

Uniformer med personlig stil

– Vi ønsker å bryte med de tradisjonelle rammene for hotelluniformer og heller skape noe som føles personlig og autentisk. Resultatet er et uttrykk som kombinerer profesjonalitet med en individuell touch, i tråd med både Hobos identitet og Livids dedikasjon til ansvarlig mote og godt håndverk, sier Ole Eivind Siggerud, Product Manager i Livid. 

Hobo Oslo lanserer bærekraftige vintage-uniformer med Livid Past

Med vintage-uniformene får hotellets front-of-house-team muligheten til å kle seg i plagg som speiler deres egen smak. Dette er et friskt pust fra standardiserte uniformer – et grep som gir gjestene et inntrykk av kreativitet og personlighet så snart de møter de ansatte. Samtidig sikrer det kuraterte utvalget at stilen henger sammen og gjenspeiler Hobo Oslos særegne estetikk.

Dette er stylinggrepene alle stylister sverger til!

Felles visjon: Kreativitet og bærekraft

Samarbeidet gir Hobo Oslo et unikt visuelt uttrykk, men markerer også en tydelig bærekraftsprofil. Ved å satse på gjenbruk og vintage tar hotellet et klart standpunkt i møte med en stadig viktigere utfordring i motebransjen: Klesforbruk og miljø. 

– For oss handler dette partnerskapet om mye mer enn klær. Det er et møte mellom to aktører som deler verdier: Kreativitet, bærekraft og en sterk tilknytning til byen vi er en del av, sier Wilhelm Hartwig, General Manager på Hobo Oslo.

Slike grep treffer tidsånden – vintagebutikkene blomstrer i Norge, og flere og flere velger brukt tøy av hensyn til miljø, kvalitet – og stil. Ifølge Euromonitor er dessuten andelen nordiske forbrukere som kjøper brukte klær jevnlig, økt til 27 % i 2024 (opp fra 23 % i 2019). Second hand har med andre ord blitt mainstream. Hobo Oslo og Livid Past viser hvordan bærekraftig mote kan integreres på nye arenaer, til inspirasjon for både bransjen og bevisste forbrukere.

Hobo Oslo lanserer bærekraftige vintage-uniformer med Livid Past

Lokal forankring og fremtidige planer

En viktig dimensjon ved partnerskapet er den lokale forankringen. Livid åpnet nylig en flaggskipbutikk kun 150 meter fra hotellet, noe som legger til rette for spennende synergier fremover. Blant ideene som utforskes er pop-up vintage-markeder i hotellets bakgård, der både gjester og lokale kan jakte unike motefunn. Også salg av utvalgte Livid-produkter i lobbyen kan bli en realitet. 

– Det er en spennende tid i vente, sier Hartwig entusiastisk. – Kreativiteten ligger i veggene hos Hobo, og med Livid Past på laget kan vi hele tiden overraske med nye konsepter som engasjerer byens beboere.

Meld deg på ELLEs nyhetsbrev her!

Powered by Labrador CMS