Holzweiler gjør it-buksa bærekraftig

Foto: Lotte van Raalte

I dag lanseres den eksklusive Zalando-kolleksjonen.

Publisert Sist oppdatert

Holzweiler Zalando:

Holzweiler har samarbeidet med klesgiganten Zalando om et nytt bærekraftig konsept, som lanseres i dag. Kraften av bærekraft Vi er på vei inn i et nytt tiår hvor fokuset på en mer bærekraftig og miljøvennlig moteindustri vil bli enda større. For Zalando, som når over 29 millioner forbrukere i 17 land, har bærekraft blitt en hjertesak. I dag, den 28. januar, lanserer de sin første bærekraftige kolleksjon i samarbeid med de ni nordiske merkene Blanche, Bruuns Bazaar, Designers Remix, Filippa K, Han Kjøbenhavn, Holzweiler, House of Dagmar, Libertine Libertine og Won Hundred. Small Steps – Big Impact Zalando har gjort en rekke tiltak for å bli mer miljøbevisste de siste årene. Blant annet har de et eget bærekraft-filter på Zalando.no, hvor du som forbruker kan velge å bare shoppe bærekraftige plagg. De bruker kun resirkulert emballasje på alle pakkene som blir sendt ut. For Zalando er det også viktig å skape engasjement blant forbrukerne, og gjøre dem mer oppmerksomme på viktigheten av å tenke bærekraft – også når man shopper. – Vi vet at det er opp til oss å påvirke våre forbrukere til å ta mer bærekraftige valg. Derfor har vi nå valgt å samarbeide med nordiske merker som deler de samme etiske retningslinjene som oss. Sammen er vi sterkere, og selv med små steg i riktig retning, kan vi være med på å forandre moteindustrien til det bedre. Kolleksjonen, som har fått navnet Small Steps – Big Impact, består av 70 plagg – alle i bærekraftige materialer som økologisk bomull, cellulose triacetate, 100 % resirkulert polyester og OEKO-TEX sertifi- serte print. Tanken bak kolleksjonen var å skape klassiske plagg typisk for de ulike merkevarene, som man kan ha i garderoben lenge. I kolleksjonen finner vi blant annet de populære Skunk-buksene til Holzweiler, i ny bærekraftig forpakning. Og Susanne Holzweiler kan fortelle at IT-buksa fra nå av vil bli produsert i 100 % resirkulert polyester. – I dag er bærekraft en kjempeviktig del av alt det Holzweiler gjør, fra produksjon og design til hvilke materialer som blir brukt. Vi begynte å bruke biologisk nedbrytbar plastikkemballasje for fire år siden, og nå har vi også bestemt oss for å slutte med plast rundt vareprøvene våre, som utvikles og sendes mye fram og tilbake, sier Susanne. SØPPELFRIE MOTESHOW https://www.instagram.com/p/B55zlvRpkg2/ Holzweiler har også bestemt seg for at deres moteshow ikke skal generere søppel. I fjor lagde de vesker av alt stoffet som ble igjen etter produksjonen av SS19-kolleksjonen, og etter showet i august i år var det kun én liten pose med søppel og én gaffateip-rull igjen backstage etter visningen. – Vi har selv vært vitne til hvor mye søppel et show på 7 minutter kan generere, så i år fikk alle utdelt hver sin flaske med navnet sitt på backstage og alt annet var gjenbruk eller ting vi hadde lånt. Hvert år blir det i klesindustrien kastet og brent vanvittig mange tonn med klær, og Holzweiler har blitt mer og mer kreative på hva de gjør med deadstocken sin. De har blant annet gjort et samarbeid med kunstneren Ali Gallefoss, som har laget en skulptur ut av gamle Holzweiler-skjerf. Skulpturen har nå vært utstilt i både Paris og Beijing, og vil bli utstilt nå under moteuken i Købehavn. I tillegg syr de en del nye produkter av gamle, usolgte plagg. Gamle skjerf blir til både pledd, strikkegensere og ponchoer, og på nyåret inviterer de til byttekveld, hvor folk oppfordres til å ta med seg Holzweiler-plagg som kan byttes mot andre Holzweiler-plagg. https://www.instagram.com/p/B4fu7xVpQFD/ – Som forbrukere har vi alle et ansvar for hva vi kjøper, hvor mye vi kjøper og hvor vi velger å legge igjen pengene våre, sier Susanne Holzweiler videre. – Jeg håper og tror at forbrukeren bryr seg mer og mer. Jeg har hatt mange diskusjoner med venninnene mine om dette, og er selv også veldig todelt på det. I det ene sekundet bryr jeg meg om bære- kraft, og så i neste sekund kan jeg gå inn på en high street-butikk og kjøpe en T-skjorte til 50 kroner. Mye handler om å være transparant og at flere snakker om det. Og det er derfor det er så kult at Zalando setter ord på det også, for det handler om å lære opp sluttforbrukeren. Vi har alle et ansvar! Den bærekraftige kolleksjonen finner du på Zalando.no fra og med i dag! Les også: Vi tok en prat med Andreas Holzweiler Bli med backstage hos Holzweiler
Powered by Labrador CMS