mote

Høydepunktene fra Haute Couture Week i Paris

De beste av de beste viste som vanlig frem fantastiske kreasjoner og spennende, utradisjonelle kolleksjoner under Paris Haute Couture Week. Her fra det Met Gala-inspirerte showet til Robert Wun.

Drama, håndverk og design på sitt råeste – vi gir deg det beste fra couture-uka i Paris.

Publisert Sist oppdatert

Haute Couture Week er alltid et høydepunkt i moteverden. Enda mer glamorøst enn de vanlige, internasjonale moteukene, enda flere VIPs, enda mer luksus – og fantastiske, unike kreasjoner på runwayen. De beste av de beste viser fram håndverket og visjonen sin. Det ligger i ordet - som betyr noe sånt som «høy søm».

Det er på tide å drømme seg bort i den høyeste formen for mote igjen. Paris Haute Couture Week 2025 innebar både personlige avslutninger og nye kapitler, Kim Kardashian på runwayen, «back to the future», gøy på landet – og en levende kråke. Og et bankende hjerte!

Pssst, dette er kjolen vi bare må ha i sommergarderoben.

Denne sesongen er også preget av både kommende forandringer og avslutninger: Chanel viser sin siste kolleksjon laget av et in-house team før Matthieu Blazy trer inn senere i år, Dior skipper denne sesongen for å la Jonathan Anderson komme inn i sin nye rolle som Head of Creation for både herre og dame - og Valentino er i samme situasjon. Demna presenterer sin siste Balenciaga-kolleksjon før han går over til Gucci - og Glenn Martens viser sin debutkolleksjon for Maison Margiela, og en helt ny retning for luksusmotehuset. Det er mildt sagt spennende tider!

Schiaparelli åpnet med dramatikk

Noe drama er alltid å forvente fra Schiaparelli. Daniel Roseberry presenterte kolleksjonen sin på ganske så teatralsk vis - kolleksjonen var både gotisk, futuristisk og kongelig-inspirert, med utradisjonelle, spennende silhuetter og en fargepalett som holdt seg til monokromer og rødtoner. 

Kolleksjonen ønsket å "viske ut skillene mellom fortiden og framtiden", og flere show-stoppere var involvert her: blant annet Cardi B som ankom med en levende, sort kråke - og et smykke av et bankende hjerte på runwayen. Naturligvis, gikk dette viralt, som så mange tidligere Schiaparelli-øyeblikk. Snakk om å set the bar high, som man sier.

- Denne kolleksjonen er en påminnelse om at det ikke betyr noe å se bakover hvis vi ikke kan finne noe betydningsfult å ta med oss inn i framtiden vår, uttalte Roseberry.

Personlig avslutning fra Balenciaga

Demnas siste couture-show var en stjernespekket affære - og et høydepunkt for sesongen. Selve kolleksjonen var en hommage til både Demnas ti år for merket og selveste Cristóbal Balenciaga, gjennom et dypdykk i arkivet for å finne ny inspirasjon fra old Hollywood-glamour og «La Bourgeoisie»-stilen samt epoke-definerende ikoner som Elizabeth Taylor og Marilyn Monroe. Skredderarbeidet var sharp, i ekte Balenciaga-stil, og det var nok av viktorianske referanser - men med en moderne twist. Luksusmotehusets favoritter var selvsagt på runwayen – blant annet Kim Kardashian og Naomi Campbell.

Fun fact: showets closing-sang var en versjon av Sade sin No Ordinary Love, en sang Demna selv sier er «the soundtrack of his life» siden barndommen.

- Denne kolleksjonen er den perfekte måten for meg å avslutte dekaden min hos Balenciaga. Jeg har kommet så nært som mulig tilfredsstillelse i denne endeløse jakten på umulig perfeksjon, uttalte Demna.

Forresten - Celines Spring 26-kolleksjon var en 'sporty chic' drøm!

Inspirert av Met-gallaens behind the scenes

Robert Wun sitt Fall 2025 coutureshow var inspirert av kaoset i kulissene til Met-gallaen - og det var en surrealistisk og teatralsk affære. Det dukket opp både sateng med blod-sprut og skulpturelle plagg med fantom-kroppsdeler! 

Det var langt fra bare show og effekter -  som tidligere, demonstrerte merket eksepsjonell skreddersøm, blant annet gjennom intrikat broderte kjoler, hodeplagg, såkalte trompe l'oeil-plagg (som gir optiske illusjoner om materialet - f.eks. når et par skinnbukser er laget så det ser ut som denim), og, vel, rene kunstverk.

Gøy på landet - i Chanel

Det var lyst og naturlig i storslåtte Palais Garnier når Chanel viste sin siste kolleksjon før Matthieu Blazy inntar sin nye rolle i september. Scenografien var inspirert av det landlige, og modellene var iført myk mohair-tweed, myke frynser, fluffy fjær, herre-inspirerte silhuetter og finale-looken - en brudekjole - bar en bunt hvete (et nek?) i hånden.

Maison Margiela i ny drakt

Glenn Martens er godt likt i moteverdenen, og hans ankomst hos Maison Margiela skal markere en ny retning for motehuset. Mange var nysgjerrige på motehusets «Artisan»-kolleksjon for denne sesongen - og det ser ut til at en felles konsensus gjelder: han skuffet ikke. Til tross for store sko å fylle.

Kolleksjonen inneholdt over 40 looks med ekstravagante silhuetter, ulike ansiktsdekk på modellene – et nikk til Martin Margiela som var kjent for å dekke til modellenes ansikt for å holde fokuset kun på klærne – og rysjet plast. Inspirasjonen bak kolleksjonen ble hentet fra den gotiske epoken – og med kolleksjonen ønsket han å utforske upcycling og stoff-manipulering. 

Superfransk fra Armani Privé

Hva er fransk luksus? Man nærmer seg med smokings og berets, delikate, slanke kjoler og bohemske inspirasjoner. Sort velur og sort mesh med glitrende detaljer oste av luksus og eleganse under showet, stylet med spisse stiletthæler og runde, store øredobber samt jakker og skjorter kneppet helt opp i halsen. Très, très chic. Armani var ikke der selv, på grunn av sykdom, men motehuset understreker at han likevel regisserte hver minste lille del av showet remote.

Les også: Stjernene på Wimbledon 2025 serverer inspirerende sommerantrekk

Ja, takk! Meld meg på nyhetsbrevet

Powered by Labrador CMS