Her er våre ultimate jordnære skjønnhetstips!

Vær online med deg selv

Å gå tilbake til naturen innebærer også å gå tilbake til gode vaner. Siden tidenes morgen har hemmligheten i all skjønnhetspleie vært nok søvn. Så sørg for å koble helt av, sett tekniske duppeditter i hvilemodus og fokuser på de fem sansene. Pust inn. Pust ut. La tankene hvile. Organsimene og huden din restitueres mens du sover.

Før du går til ro, anbefaler vi skjønnhetspleie med olje og øyegelé for ansiktet.

Face Oil Rodin Olio Lusso er en favoritt blant toppmodellene. Den består av 11 blomster- og planteoljer,  for eksempel neroli, amica montana (solblom) og nype. Oljen skal være bra for hudens elastisitet, bekjempe rynker og tørrhet og etterlate den myk og glødende.

Georgia Louise Sleeping Oil og Tammy Fender Awakening Eye Gel er også en god kombinasjon. Produktene er bra for den sensitive huden rundt øynene på grunn av kombinasjonen kjølende hylleblomst, betennelsesdempende kamomille og grønn myrt, som demper poser under øynene.

Bærekraft: Tips til en mer bærekraftig garderobe!

Munnen

Nøkkelen til god helse starter i munnen. Studier viser at det er en klar sammenheng mellom tannhelse og resten av kroppen. Munnhulen kan avsløre en hel masse; fra hjerteproblemer, hjerneslag og fedme, til dårlig hukommelse og nervøsitet. Å pusse tennene den rette tannbørsten er viktig. Over 4,7 milliarder tannbørster i plast blir kastet hvert eneste år – de blir dumpet på søppelfyllinger og kastet i havet – og de går aldri i oppløsning. Et grønt alternativ er å bruke en tannbørste laget av bambus, for eksempel Humble Toothbrush, og en økologisk tannkrem.

Slukk tørsten

Å være tørst er et dårlig tegn, det betyr at du allerede er dehydrert. Det er viktig å drikke hele dagen – minst 1,5 liter. Drikk vann, og varier med urtete innimellom – det er bra for huden også. Gisele Bündchen drikker visstnok kokosvann (ikke forveksle det med kokosmelk). Kokosvann er rikt på mineralsalter (sodium, magnesium og kalsium).

Vær aktiv

Vi sitter mer enn noensinne, og det er faktisk helsefarlig – mer helsefarlig enn å røyke og å drikke alkohol! Det kan føre til degenerering av muskler, sukkersyke, tarmkreft, ryggsmerter … Derfor er jevnlig fysisk aktivitet helt avgjørende for helsa og vår følelse av velvære. La deg inspirere av toppmodellen Elle Macpherson:

– Når jeg våkner tenker jeg først og fremst på hva kroppen min trenger; en svømmetur i havet, en tur på stranda, yoga med venner, en sykkeltur eller en runde med boksing. Å alternere mellom disse aktivitetene holder meg motivert, sier hun.

Vårt råd: Vær fysisk aktiv med noe du liker.

Spis bra

Fyll på med vitaminer, antioksidanter og mineraler ved å tilføre kosten din følgende ingredisenser:

Eplecidereddik: 2 til 3 spiseskjeer daglig, gjerne som dressing på en grønn salat eller mikset med hvitløk over grillede grønnsaker.

Svart hvitløk: Den beste naturlige antibiotikaen. Med pasta eller risotto …

Alger: Inneholder vegetabilsk protein, mineralsalt og vitaminer. Kan spises rå.

Baobab (en afrikansk frukt som også kalles apebrødfrukt): 2 spiseskjeer daglig blandet i yoghurt. Kan også fås som pulver.

Gurkemeie: Inneholder betennelsesdempende ingredienser, og den gode smaken gjør at den godt kan mikses med kokte grønnsaker eller sammen med frø.

Prøv en gurkemeie-latte!

Svart gulrot: Spis den enten rå, kokt eller lag juice av den.

Pistasjenøtter: Mettende og fulle av fiber og protein. Smaker aller best knust, sammen med hva som helst …

Gresskarfrø: Helst ristede. Perfekt som snacks, og supergodt i salat sammen med olivenolje, en skje karri og en skje yoghurt. ​

Ta vare på håret

Visste du at håret eksponeres for tre ganger så mye UV-stråling som huden? Håret blir lettere tørt, livløst og skadet om sommeren. Og la oss være ælige; «no-poo» eller «low-poo»-bølgen (altså sham-poo) er ikke særlig fristende. Beskytt håret ditt med honning-olje ved å smøre den inn i håret, og la det virke som en maske over natta. Honning inneholder mineraler, vitaminer, aminosyrer og antioksidanter. Honning blir også sett på som naturens egen fuktighetskrem.

Når du skal velge hårprodukt, skal du se etter et produkt med naturlige oljer (kokosnøtt, gulrotfrø), naturlig fett (shea, kakao) og essensielle oljer (sitron, appelsin, geranium, lavendel).

Et annet tips er å skylle håret regelmessig med hvitvinseddik for å bli kvitt kalk fra dusjvannet og andre urenhetene som gjør håret «slapt». I tillegg er det bra for hodebunnen og eliminerer flass.

Du kan også lage din egen balsam (som ikke skal skylles ut) av 1/5 eddik og 4/5 vann.

Unngå parabener (petyl-, propyl-, butyl), natrium lauryl, petrolatum, propylenglykol og silisium. ​

Alt om høstens hårtrender!

Relatert

basics

Skjønnhet: Back to basics

Disse seks produktene er alt jeg trenger i høst
Frisyrer for halvlangt hår

Fine frisyrer for halvlangt hår

Lyst på en forandring? Sjekk ut disse lekre frisyrene.

Dette bør du vite om peptider

Hva er peptider, og hvordan kan denne ingrediensen være bra for din hud?