Girl Power: Susanne Holzweiler og Maria Skappel Holzweiler

Foto: Holzweiler

Slik lyktes Holzweiler under pandemien.

Publisert Sist oppdatert

Munnbind og tometersregelen var fortsatt gjeldende da familien Holzweiler åpnet dørene til Holzweiler Platz i starten av juli. Et nytt og unikt konsept som tilbyr klesbutikk, kafé og restaurant i ett og samme lokale. Mens de aller fleste dro i bremsen under pandemien, ga Holzweiler full gass. Som vanlig.

Ingen idé er for stor

Susanne:

— Vi har nesten doblet bemanningen under pandemien. Det er ganske spøtt. Men det er klart at det var noen utfordringer for oss også. Kanskje mest ved at vi – som alle andre – var nødt til å tenke nytt og annerledes, noe vi gjorde ganske raskt. Det gikk ikke mer enn tre dager fra første lockdown før Andreas (Holzweiler, Susannes bror og Marias mann red.anm) sa at ‘nå investerer vi i et online showroom og får på plass agenter i London’. Jeg var litt mer usikker på om det var rett tid å investere på, når man ikke ante hvordan pandemien ville utspille seg. Men han følte seg sikker på at det var riktig tidspunkt å satse på, og det viste seg jo at vi gjorde lurt i det.Det er litt sånn vi jobber. Ingen idé er for stor eller for vill, og vi er ikke redde for å kaste oss ut i ting. Partneren vår i London har gjort mye bra for oss under pandemien, noe som har ført til at vi har hatt stor internasjonal vekst i denne perioden.

Maria:

— Jeg tror det er fordelen ved at vi er tre stykker som jobber så tett sammen. Andreas er typen som kaster seg rundt og får med seg andre, mens jeg nok er litt mer engstelig i sånne nye situasjoner. Men det er veldig viktig å tørre å gutse.

Folk med store ambisjoner

Har det å ekspandere til utlandet alltid vært et mål for dere?

Susanne:

— Det har vært veldig bevisst, og noe vi har jobba mot fra dag én. Vi stod jo på messe i København med den aller første kolleksjonen vi laget i 2014, i en liten bod på ti kvadrat og uten penger. Men så kom vi oss raskt inn i Japan, hvor flere store butikker kjøpte den aller første kolleksjonen vår. Det har vært veldig fint å hele veien få en bekreftelse på at det vi gjør er riktig. Men så er vi jo også folk med store ambisjoner, så når andre sier at de synes det vi har fått til er helt rått, så tenker vi at ‘men vi ville jo egentlig få til dette og dette i tillegg’!

Føler dere at nordmenns moteinteresse og forståelse for faget har endret seg siden dere startet?

Maria:

— Da jeg studerte for å bli motedesigner, ble jeg ofte møtt med ‘så gøy, men hva skal du egentlig drive med?’ når jeg fortalte hva jeg gjorde. Det var en nærmest ikkeeksisterende kultur for mote i Norge på den tiden – som ikke er så fryktelig lenge siden, heller. Det har skjedd enormt mye fra da vi starta til nå. Det vært utrolig gøy å være med på den reisen. Nå har det blitt en ordentlig bransje. En veldig fin bransje hvor alle støtter hverandre. Vi jobber sammen om de samme målene; å bygge motebransjen og interessen i Norge. Den følelsen er veldig fin. Sammen prøver vi å få til noe, selv om vi på papiret er konkurrenter.

Ønsker å skape noe mer

Hvordan ble ideen om Holzweiler Platz til?

Susanne:

— De siste årene har netthandelen økt og butikkene får færre kunder. Vi har hele tiden vært opptatt av det fysiske, og vil gjerne at folk skal få en opplevelse. Vi tenkte mye på hva vi kunne gjøre for at folk skulle fortsette å ville se, ta på og prøve klærne våre i en fysisk butikk. Og det var sånn ideen om Holzweiler Platz ble til. For oss handler det om en opplevelse, at det er noe mer enn bare en butikk med klær som også finnes på nett. Vi elsker å samle folk. Det er jo stort sett rundt mat og drikke at man gjør nettopp det. Hybriden mellom mote og mat og drikke føltes veldig riktig. Du kan ta deg en kaffe eller et glass vin etter å ha shoppet, og du kan kikke rundt i butikken mens du venter på maten. Selv om klær er det vi i hovedsak lever av i dag, så ønsker vi å skape noe mer.

Maria:

— Og så elsker vi å gjøre ting vi ikke kan – og ikke minst ting folk tror vi ikke kan klare! Det gir oss en skikkelig drive. Jeg tror at det var en fordel at ingen av oss hadde så mye erfaring fra motebransjen da vi starta Holzweiler. Vi tenkte ikke over alle disse uskrevne reglene som finnes i alle bransjer.Vi har alltid stilt spørsmål ved ting og banet vår egen vei etter hva vi har følt har vært riktig. Vi har skapt det vi vil, uten å tenke på hva andre gjør eller hva man ‘burde’ gjøre.

Susanne:

— Målet vårt med Holzweiler Platz er at du skal få en følelse av å være hjemme når du kommer inn. At det er en god og avslappa stemning, og en miks av alle mulige folk – fra dem som har pynta seg for en kveld ute til dem som akkurat har bada og sitter i baren med vått hår og varmer seg med en kaffe.

Maria:

— I utlandet ser man ofte at folk tar med seg barna på restaurant, hvor de leker eller sover under bordet og det bare føles skikkelig trygt og hjemmekoselig. Det er et sånt sted vi ønsker at Holzweiler Platz skal være. Det er litt sånn vi er med alle sider av bedriften vår. Det skal være høyt under taket. Ingen ideer er dårlige, ingen spørsmål er dumme. Alle skal få være som de er.

Kan dere si noe om drømmene eller planene videre?

Maria:

— Vi liker som sagt å skape opplevelser, og vi er mye drevet av ønsket om å gi folk nettopp en opplevelse, enten det er gjennom klær, mat eller eventer. Den delen tror jeg ligger i kortene for oss også i framtiden. Å fortsette å skape steder hvor vi kan dele det vi brenner for og det som inspirerer oss med andre. Og heldigvis skorter det ikke på ideene. Selv om de kanskje kan bli i overkant ville til tider. Akkurat nå har vi heller ingen som kan dra i bremsen og få oss ned på jorda igjen når det bobler over, så hvem vet hva vi finner på de neste åra.

Powered by Labrador CMS