Kultur

29. januar, 2019

Stor skandale: Supermodeller i hardt vær

En hel gjeng supermodeller risikerer rettssak.

Du har vel fått med deg dokumentaren «Fyre» på Netflix?

Filmen omhandler den sagnomsuste festivalen Fyre, som skulle bli den mest eksklusive og luksuriøse festivalen noensinne, men som endte i total katastrofe for alle involverte.

Supereksklusiv festival

Det startet med at grunderen Billy McFarland og rapperen Ja Rule skulle lansere en booking app med samme navn. For å promotere appen skulle de arrangere en helt eventyrlig festival verden ikke hadde sett maken til. Og det på Pablo Escobars tidligere private øy i Bahamas i april 2017.

De tok med seg flere av verdens største supermodeller, blant andre, Kendall Jenner, Bella Hadid, Hailey Baldwin, Elsa Hosk, Alessandra Ambrosio og Emily Ratajkowski til øya og spilte inn promoteringsvideoer og lagde innhold til sosiale medier. Modellene la også ut bilder og promoterte den, først så mystiske, festivalen; Fyre.

fyre festival

Skandalen Fyre

Over 5.000 mennesker kjøpte billetter til det de trodde skulle bli verdens mest eksklusive og luksuriøse festival. Men det hele viste seg å bli en diger skandale.

Arrangørene, med McFarland i spissen, hadde ingen grunnlag for å selge det de solgte og det hele viste seg å være en diger bløff, som endte med enorme økonomiske tap for alle involverte, sure fans og et lokalsamfunn i sorg etter å ha blitt misbrukt som arbeidskraft.

Fengsel og enorme pengekrav

McFarland ble i fjor dømt til seks års fengsel samt til å tilbakebetale 26 millioner dollar, rundt 221 millioner norske kroner. Men nå spøker det også for flere av modellene som promoterte den såkalte festivalen.

Ifølge  Billboard er to byråer som representerer Bella Hadid, Hailey Baldwin og Emily Ratajkowski stevnet for å ha vært involvert i promotering av festivalen. Det samme er visstnok Kendall Jenner, som også har mottatt betaling fra selskapet til Billy McFarland.

fyre festival

Ulovlig reklame

Kendall Jenner skal, ifølge dokumentaren, ha mottatt 250.000 dollar for å promotere Fyre i sine sosiale kanaler.

Disse er nå slettet og flere av modellene har beklaget og sagt at de ikke visste noe om at dette var en bløff. Flere av modellene og influencerne som promoterte festivalen i sine kanaler skal heller ikke ha merket disse som reklame, som er påbudt også i USA.

Vi anbefaler deg å se dokumentaren Fyre The greatest party that never happened på Netflix, for det er virkelig helt utrolig.

Kilde: elle.com

Mer kjendisnytt får du her!

Relatert