kultur
Hvordan en «creepy» leke ble sesongens hotteste tilbehør

Den virale plysjfiguren tar over vesker, feeden og fashion weeks.
Den er liten med en munn full av skarpe tenner, og ofte beskrevet som enten creepy eller «stygg-søt». Likevel har denne litt rampete plysjdukken – Labubu – blitt et av årets mest uventede fenomener og statussymboler. Uansett alder eller stil.
Min første Labubu så jeg under årets fashion weeks. For å være helt ærlig: jeg syntes den var superstygg. Jeg skjønte virkelig ikke greia. Men så eksploderte feeden min – Instagram, TikTok, YouTube – med unboxing-videoer og hauls. Jeg falt hodestups ned i et Labubu-rabbit hole, og til min egen store skrekk (og fascinasjon) begynte jeg å få lyst på en selv.

Labubu produseres av Pop Mart, en merkevare originalt fra Kina, kjent for sine "blindbokser" – samlefigurer der man ikke vet hvilken variant man får før esken åpnes.
Figuren ble skapt i 2015 av Kasing Lung, en kunstner fra Hongkong, nå bosatt i Belgia. Labubu er en del av "The Monsters", en karakterserie inspirert av norrøn mytologi fra Lungs egne barnebøker. Ifølge Pop Mart er Labubu hunkjønn «og kjent for å være snillhjertet og hjelpsom – men handlingene hennes får ofte motsatt effekt enn det som var meningen.»
Les også: Tilbehøret vi «aldri» trodde vi skulle bruke igjen
Men hva er det som gjør at folk står i timeslange køer, overnatter utenfor butikker og til og med bryter seg inn i biler og distribusjonstrucker – alt for en liten plysjfigur? (Noen har til og med begynt å forsikre Labubuene sine mot tyveri).
For mange handler det om jakten. Labubuene er vanskelige å få tak i, og nettopp denne knappheten – kombinert med det uforutsigbare i blindboksen – gjør hele opplevelsen til nesten et psykologisk spill.
@haileeween gotta clock in and lock in!!! #labubu #popmart #blindbox #popnow #urltrick #creatorsearchinsights ♬ Coconut Mall from Mario Kart Wii - MarioKart Audios
De blir utsolgt på sekunder og dukker opp igjen på videresalgssider til fem ganger opprinnelig pris. Selv om de kan koste flere hundre dollar i annenhåndsmarkedet, er de i utgangspunktet relativt overkommelige – prisen ligger ofte mellom 25 og 100 dollar (limited edition-varianter koster gjerne mer).
Det var først i 2023, da Pop Mart lanserte Labubu som små plysj-nøkkelringer, at trenden eksploderte. Plutselig var de overalt – i hendene på Kim Kardashian, dinglende fra veskene til Rihanna og på Instagram-feeden til Lisa fra BLACKPINK. Sistnevnte delte bilder med sine over 100 millioner følgere, og dermed var Labubu-feberen i gang.
Og selv om det kan høres helt bananas ut, er dette langt fra første gang verden ser denne typen hype. Tenk Stanley Cup-flaskene, Monchhichi-dukkene, og Mummikopper! Vi samler fordi det gir oss en følelse av tilhørighet, og fordi det gir små doser dopamin. Men i motsetning til 80 og 90-tallets samlemani er det nå algoritmer og influensere som driver galskapen.
Les også: Disse «stygge» 90-tallsskoene er sommerens it-sko
@maddyrmaguire im currently in a labubu drought I urgently need more 😭😭 need to get pink and green 🎀🍀 wearing @PEPPERMAYO #peppermayo #labubuunboxing #labubu #popmart ♬ original sound - maddy
TikTok og Instagram flommer over av unboxing-videoer, samlinger og kreative makeovers av Labubu-figurene. På TikTok alene har emneknaggen #labubu blitt brukt i over 1,6 millioner innlegg – og tallet vokser stadig.
Én enkel mysterieeske blir til et digitalt ritual – et samtaletema, en form for status. Hvilken variant du får, avgjøres tilfeldig, og det er nettopp dette som trigger samleinstinktet – jakten på “den sjeldne”. I hver kolleksjon skjuler det seg en hemmelig figur, en såkalt ‘secret’, med kun én av 72 sjanse for å dukke opp.

I en tid der verdi ofte måles i eksponering, har Labubu blitt en form for mikroluksus – et symbol på både smak og tilhørighet. Når en designerveske koster en månedslønn, fremstår en figur til rundt 300 kroner som en overkommelig luksus med tilsvarende dopaminutbytte.
Les også: Dette er de mest trendy parene akkurat nå – og hvorfor
Derfor er det kanskje ikke så rart at moteverdenen har omfavnet figuren fullstendig. Labubu har blitt sett dinglende fra it-vesker på årets fashion weeks – stylet med alt fra Hermés til Miu Mius. Også nå som maximalisme, bag charms og personlig preg er inn, føles Labubu nesten uunngåelig i motebildet.


For Labubu er ikke bare en leke – det er en livsstil. En perfekt miks av mote, fandom og nostalgi, filtrert gjennom TikTok-algoritmer og drysset med litt luksusestetikk. Og foreløpig er det ingenting som tyder på at hypen er i ferd med å avta.
Men hva blir det neste? Dette er langt fra det siste produktet folk kommer til å jage etter. Vår spådom? Pop Marts Crybaby-serie er godt på vei til å ta over som den neste virale sensasjonen. Også Skullpanda – med sine myke former og melankolske, nesten engleaktige ansikter – begynner å gjøre seg synlig i feeden. To ting er sikkert: Pop Mart er her for å bli en god stund, og når det gjelder hva som blir det neste store, kan man aldri virkelig vite før det plutselig eksploderer.
Hva synes du om denne lodne, rampete lille figuren?