Derfor må du være på Linkedin

Foto: Imaxtree

Slik bruker du nettverket til din fordel.

Publisert Sist oppdatert

Hvis du ikke er på LinkedIn eller har en gammel, uoppdatert profil, kan du gå glipp av store karrieremuligheter. Vi guider deg til hvordan du bruker nettverket til din fordel.

Har du ikke Linkedin-profil? Eller opprettet du en i 2010 og har ikke tittet innom siden? Kanskje er du en av dem som irriterer deg over e-poster med emnefelt «Vil du legge meg til i ditt nettverk på LinkedIn», «Du dukket opp i 1 søk denne uka» og «Gratuler denne personen med ny jobb»?

Vi besøkte LinkedIn på deres hovedkontor i Empire State Building i New York, og fikk noen gode tips til hvordan du kan bli mer synlig på jobbmarkedet og bruke LinkedIn til din fordel. Det kan nemlig føre til drømmejobben …

Hva er LinkedIn?

LinkedIn ble lansert i mai 2003. Det er et sosialt nettverk som hovedsakelig brukes i jobb- og karrieresammenheng. En profil gir deg mulighet til å synliggjøre erfaringen og kompetansen din for folk i samme bransje, bedrifter og rekrutteringsbyråer. Derfor er det viktig at profilen din er oppdatert og ser profesjonell ut, spesielt hvis du er jobbsøker eller drømmer om en ny jobb. Du kan bli kontaktet angående utlyste stillinger, men også aktuelle stillinger som aldri annonseres noe sted. Hvis du ikke er på LinkedIn, kan du, med andre ord, gå glipp av store muligheter.

Lindsay Browning er Senior Sales Manager, Global Accounts, i LinkedIn og har jobbet for selskapet i over 8 år. Hvis du lurer på hvordan LinkedIn-profilen din bør se ut, ta en titt på hennes. Hun mener at LinkedIn er et must for alle yrkesaktive, du må bare bruke det på riktig måte.

Hvordan bruker du LinkedIn?

Men hvor begynner du? Og hvordan skal du egentlig bruke denne siden? Er det ikke nok med Instagram, Facebook og Snapchat?

– Bruk LinkedIn til å bygge et nettverk rundt din interesse og ditt fagfelt. Ha en profesjonell og oppdatert profil og bruk den aktivt, råder hun.

Hun mener at, i tillegg til fullt navn, nåværende jobb, oppdatert CV og profilbilde, er det viktigste på LinkedIn profilen din, overskriften og sammendraget.

Selv har Browning «I «heart» talent» som overskrift.

– LinkedIn er ikke for å holde kontakten med venner eller portrettere privatlivet ditt, men for å bygge et profesjonelt nettverk. Hvis du har opprettet en profil, er det ofte den første siden som dukker opp på ditt navn i google-søk. Og hvis du har søkt på en jobb, er det nesten garantert at din potensielt nye arbeidsgiver eller en rekrutterer har søkt deg opp, forteller Browning.

Om profilbildet, sier hun at det bør være et representativt bilde av deg alene. Dette er ikke Tinder, så du trenger ikke vise at du er sporty, aktiv, pen og har mange venner … Tenk over hvilket profesjonelt uttrykk du vil ha.

Hun sier at sammendraget er det aller viktigste på din profil. Her skal du vise din ekspertise, hva du har oppnådd, hvilke ambisjoner du har og hva som er lidenskapen din. Og at alt du legger ut skal representere deg på en god måte.

Hvordan være aktiv på LinkedIn?

– Her er din mulighet til å nå ut. Overskriften trenger absolutt ikke å være din nåværende stillingstittel og arbeidsgiver. Vær kreativ og skap interesse.

Når det kommer til nettverket ditt, kan det være en fordel å være litt selektiv!

Du kan også legge ut innlegg på LinkedIn og dele, like og kommentere andre sine.

– Se for deg at det er en potensiell arbeidsgiver og sjef som skal se profilen din. Og kanskje den kan være med på å skille deg fra andre i søknadsbunken, sikre deg et intervju og kanskje til og med ny jobb.

Så, hva venter du på?

– I starten knyttet jeg kontakt med alle jeg kom over og godtok alle invitasjoner. Men jeg vil råde til å legge til folk man kjenner og folk i samme bransje. Folk man aldri har hørt om og som er i en helt annen bransje, er ikke nødvendig å ha i ditt nettverk på LinkedIn.

– Del gjerne artikler og ting du er interessert i. Det viser at du er engasjert og oppdatert, sier Browning.

Powered by Labrador CMS