mote

Dette it-merket for 2024 må du kjenne til

Fornyet it-status for det tjue år gamle luksusmerket, som nå hypes på sosiale medier. Tory Burch sammen med Phoebe Bridgers og Emily Ratajkowski på Met-gallaen i år.
Fornyet it-status for det tjue år gamle luksusmerket, som nå hypes på sosiale medier. Tory Burch sammen med Phoebe Bridgers og Emily Ratajkowski på Met-gallaen i år.

There's a new kid in town... På en måte.

Publisert Sist oppdatert

Som alltid, ligger motebransjen et par skritt foran. Trendforecasting er derfor en naturlig ting i moteuniverset - og nå som det går mot slutten av nok et år, er det helt på sin plass å spekulere litt i hva som kommer til å bli gjeldende fremover.

Innenfor luksusmote, har flere av de store navnene holdt en ganske stabil profil som it-merker over lengre tid. I 2024 spås det imidlertid at en "nykommer" entrer luksusmotebanen med full styrke. Ikke at det egentlig er snakk om noen som er ny i gamet, langt ifra. Det er Tory Burch du bør merke deg for det kommende året, og allerede nå.

Les også: Dette var de mest omtalte moteøyeblikkene i 2023. 

Blir umulig å unngå

Det New York-baserte merket drives av designeren med samme navn, og har allerede opplevd en god del hype i det siste. I november, mente det britiske magasinet WhoWhatWear at Tory Burch nå var "at the top of her game" - etter tjue år in the game. De siste kolleksjonene har blitt godt mottatt fra både bransjefolk og store profiler, og flere av plaggene hennes har også gått viralt.  It's Tory Town, slår de fast i en trendforecasting-artikkel. 

Luksusmerket Tory Burch går inn i en ny epoke. SS24-kolleksjonen ble godt mottatt.
Luksusmerket Tory Burch går inn i en ny epoke. SS24-kolleksjonen ble godt mottatt.
Tory Burchs SS24-visning hadde flere overraskende elementer som vitnet om en ny retning.
Tory Burchs SS24-visning hadde flere overraskende elementer som vitnet om en ny retning.

På samme måte som vi har sett gang på gang med andre, store luksusmerker, spår WhoWhatWear at det i 2024 vil være Tory Burch på alles lepper og at merket vil være overalt på nett og i sosiale medier. Umulig å unngå - på den gode måten.

Det er mange som nylig har fått øynene opp for merket - eller ser det i nytt lys. Highsnobiety påpeker at merket har jobbet med å relansere seg selv, og at det nå høster fruktene. En ny generasjon fans har blitt introdusert for merket via sosiale medier - og folk som kjenner til brandet fra før, lar seg overbevise.

Veskemodellene fra luksusmerket er klassiske og populære.
Veskemodellene fra luksusmerket er klassiske og populære.
Dagens Tory Burch ser ut til å bevege seg i en noe mer tidsriktig retning , og glir inn i quiet luxury-estetikken som dominerer trendbildet akkurat nå.
Dagens Tory Burch ser ut til å bevege seg i en noe mer tidsriktig retning , og glir inn i quiet luxury-estetikken som dominerer trendbildet akkurat nå.

Finner ny kreativ retning

Merket har vært kjent for en ganske annen estetikk enn det som spankulerte nedover runwayen da SS24 ble vist. Merkets typiske buckle-flats og monogramprint er byttet ut med, vel, quiet luxury.

Liana Satenstein, contributor i Highsnobiety, beskriver dagens utgave av Tory Burch slik:

- Gode, brukervennlige plagg som har det lille ekstra. Det er ikke alltid lett å få til. Det er ikke nødvendig å overtenke antrekkene, og det er ingen klumpete, irriterende pieces som man ikke kan gå med. Skulderveskene er fab, og det er kule sko med stilige tåringer til the downtown girls, sier Satenstein. 

Emily Ratajkowski gikk i Tory Burchs SS24-show i New York i september.
Emily Ratajkowski gikk i Tory Burchs SS24-show i New York i september.
Tory Burchs nye look innebærer spennende materialmiksing, et mer moderne og nedtonet uttrykk - og gode tilbehørspieces som flats og vesker.
Tory Burchs nye look innebærer spennende materialmiksing, et mer moderne og nedtonet uttrykk - og gode tilbehørspieces som flats og vesker.

Til tross for at hun kler opp store stjerner som Emily Ratajkowski, Kerry Washington og Alix Earle, kjører Tory Burch en ganske nedpå tilnærming til både kunder og communitybygging. Selv trådte hun ned fra CEO-tronen i 2018, for å kunne fokusere mer på merkets kreative aspekter. Tory Buch er den der kule dama som ikke er redd for å fronte merket selv, og som arrangerer freshe eventer som "friendsgiving" og "slumber party" med merkets nærmeste tilhengere. 

Det er også verdt å merke seg at hun tidligere i år ble belønnet for strevet med en nominasjon til CFDA-prisen, i kategorien Womenswear designer of the year. Hos Harper's Bazaar vant hun Women of The Year-pris for sitt kontinuerlige engasjement for female empowerment i mote. 

Det gjenstår å se hvordan Tory Burch vil prege 2024.

Tory Burch har lang fartstid i bransjen, og blåser nå nytt liv i merket etter tjue år.
Tory Burch har lang fartstid i bransjen, og blåser nå nytt liv i merket etter tjue år.

Les også: Trend: Lyse paljetter

Powered by Labrador CMS