Skandisko: Diemme

Du har vel hørt om it-merket Diemme?

Publisert Sist oppdatert

Diemme sko: Har du hørt om svensken, dansken og nordmannen 
som satte skandinaviske sko på motekartet?​

I The Body Issue i mai intervjuet vi tre damer som står bak tre av de mest suksessfulle skandinaviske skomerkene.

Først ut er Maja i Diemme.

Diemme

Maja Lindgren Jacobsen Utdannet ved Esmod i Oslo Designer og product manager for det norsk-italienske skomerket Diemme

Hvem designer du for?

Hvorfor var det akkurat sko du ville jobbe med?

- Vi designer sko for føtter! Neida, men god komfort er Diemme sitt mantra. Det handler om skokontruksjon. En god idè blir aldri bedre enn den komforten vi klarer å skape. Vi jobber daglig med Dennis, som er grunnlegger av Diemme, og som er en glimrende skokonstruktør. Vi prøver å ta frem produkter som treffer vårt sweetspot; et sporty produkt av høy kvalitet og med røtter i tradisjonell outdoor - kledd i våre referanser og inspirasjon.

Sko fra Diemme, 2500,-

- Siden jeg tidligere har designet klær og swimwear var det spennende med en ny utfordring. Det at Diemme også har en teknisk forankring gjør designprosessen annerledes, da vi jobber med helt andre materialer enn jeg tidligere har gjort. I tillegg er jeg personlig veldig interessert i sko, og synes det er utrolig gøy å få dyrke denne interessen, ikke minst når vi jobber med de fineste kvalitetene og materialene som er å få tak i.

Hvor henter du inspirasjon fra?

Hva skiller Diemme fra andre skomerker?

- Det varierer veldig. Inspirasjon kan jo dukke opp overalt om man bare løfter blikket. For eksempel tenkte jeg på det sist vi besøkte fabrikken vår i Italia, at hele SS19-kolleksjonen vår er inspirert av farger på husene vi alltid kjører forbi på veien dit. Jeg lagrer nok mye i underbevisstheten når det kommer til fargekombinasjoner, og starter alltid designprosessen med nettopp fargepalett. Alle materialer må fungere like godt visuelt, som på funksjon og kvalitet. Vi stiller derfor høye krav, for å kunne skape et produkt som lever og leverer lenge. Det å finne nye materialer er jo en konstant prosess, men vi jobber mer og mer med en begrenset portefølje leverandører som vi vet leverer etter våre krav. Vi leker oss heller med lisser, detaljer og farger fremfor å produsere noe som kanskje sier «wow», men som ikke har lang levetid på grunn av kvalitet.

Har dere noen nye spennende samarbeid planlagt?

- Først og fremst at vi har egen produksjon i Italia, som igjen gir større frihet. Det at vi kan lage mindre kolleksjoner og har en unik mulighet til å ta idé til produkt gjør jo at vi kan utforske mer. Elementer av fashion og hiking er likestilt i Diemme, og vi tenker aldri enten eller. Nå, mer enn noen gang beveger motebildet seg raskere og raskere, som igjen resulterer i at alle går fortere lei. I Diemme jobber vi alltid med kvalitet, fremfor kvantitet, og ambisjonen er å skape noe tidløst. Man balanserer hele tiden mellom aktualitet og overraskelse, tidløshet og viktigheten av bærekraft. Dessuten tar det lang tid å utvikle sko, og man må derfor ha is i magen og tro på den retningen man har peilet seg ut.

- Vi har stadige dialoger om collabs og store exclusives, for våre største kunder. I år gjør vi sistnevnte for Brown’s, Ssense, Barney’s, Liberty’s og Selfridges. Av collabs som er offisielle, så gjør vi for høst 19 en modell for Cecilie Bahnsen, som ble vist på hennes visning i København nå, i tillegg til to modeller for Nanuskha. I tillegg gjør vi et samarbeid med det danske sykkelmerke Pas Normal Studios. Vi prøver alltid å ha et spenn i samarbeidene våre, og tanken er at samarbeidene skal kunne pushe merkevaren i ulike retninger. I tillegg gjør vi alltid et par limiterte modeller til våre hangouts i FWSS butikken i Prinsensgate. Samarbeid er gøy! Sko fra Diemme, 3160,-
Powered by Labrador CMS