mote

Sjekk ut Chanel sin pastelldrøm!

Det franske motehusets haute couture-kolleksjon for sommeren var en drøm av duse pasteller, fjær, tyll og blomster – med et soundtrack av Kendrick Lamar.

Publisert Sist oppdatert

Chanel viste sin haute couture-visning for våren og sommeren denne uken i Paris, og ELLE var selvsagt på plass for å dekke det som er en av moteverdenens mest inspirerende begivenheter. Haute couture er selve juvelen i kronen for motehusene, det er her atelierene viser fram kremen av det fantastiske håndverket sitt. Prisklassen disse kunstverkene av noen antrekk lander på gjør at klærne er forbeholdt dem med svært velfylte bankkontoer, men for oss andre «dødelige» er haute couture pur inspirasjon, kunst og glede over eksepsjonelt motehåndverk.

Chanel sin visning ble holdt i Grand Palais Èphèmere i Paris. Utenfor den store hallen var det et solid antall svarte biler med privatsjåfører og tilsvarende oppmøte av paparazzi. Inne var hallen dekket i svart stoff fra tak til gulv, med to kunstinnstallasjoner: En gigantisk saks og en gigantisk trådsnelle. Og midt i den mørke hallen var det bygget et kjempestort, rundt rom hvor alle ble geleidet inn: Lyst, delikat og luksuriøst, med mykt beige vegg-til-vegg-teppe og beige draperte gardiner rundt hele rommet. Midt i taket hang en gigantisk knapp med den doble C-logoen til Chanel. Da musikken satte i gang, senket knappen seg nedover mens modellene gikk rundt under den.

Sjefdesigner Virginie Viard hadde bygget kolleksjonen sin rundt motehusets lange historie med ballett og dans (Chanel designet drakter til blant annet Ballet Russe i sin tid), og serverte vakre antrekk i hvitt, svart og duse pasteller som rosa, mint, fersken og lilla, mikset med med tyll, fjær, blonder, volanger, blomster og glitrende steiner sammen med husets signatur; det tidløse tweed- og boucléstoffet. Modellene var alle kledd i hvite strømpebukser og hadde svarte sløyfer i håret. Tidløst og med et drømmende slør av tyll, var visningen en fantastisk opptreden i motehusets tradisjon for historiefortelling.

chanel haute couture ELLE

Det var selvsagt ingen tilfeldighet at det hang en gigantisk Chanel-knapp i taket – knappen var en sentral del av og selve tittelen på kolleksjonen. For Gabrielle Chanel var knappene svært viktige deler av antrekkene hun designet, hun behandlet dem nærmest som små smykker. «Gabrielle Chanel behandlet knapper med den største respekt. Knappen letter åpning og lukking av et plagg. Takket være knapper kunne kvinner kvitte seg med alt som hadde hindret dem i å bevege seg fritt», i følge Viards presentasjon av haute couture-visningen.

Den vakre invitasjonen til showet, utformet som en gammeldags billett, var i en eske lukket med en Chanel-knapp, og i forkant av visningen slapp Chanel en kortfilm med husets ambassadør, skuespilleren Margaret Qualley, med tittelen «The Button» – med musikk laget av Kendrick Lamar, og med en gjesteopptreden av Naomi Campbell. 

Naomi Campbell og Kenrick Lamar satt selvsagt front row på Chanels haute couture-visning.
Naomi Campbell og Kenrick Lamar satt selvsagt front row på Chanels haute couture-visning.
Charlotte Casiraghi var en selvskreven gjest på første rad.
Charlotte Casiraghi var en selvskreven gjest på første rad.

Margaret Qualley, som er tidligere ballettdanser, men som nå jobber som Hollywood-skuespiller og er en av Chanels eksklusive gruppe av ambassadører, åpnet også visningen i ført en nydelig hvit bouclé-jakke som manglet  – nettopp en knapp – på høyre erme. 

Margaret Qualley åpnet showet.
Margaret Qualley åpnet showet.

Se et sammendrag av Chanels vakre haute couture SS24-visning her:

Les også: Trendene vi vil kopiere fra Haute Couture Week i Paris

Powered by Labrador CMS