mote

Chanel får sitt «New York Minute»

Matthieu Blazys Chanel-debut: En spektakulær visning i New York.

Publisert

I oktober reiste moteverdenen seg for å applaudere Matthieu Blazys Chanel-debut. Og i går kveld,  i New York, tok Blazy  bransjen med ned til en forlatt stasjon for sin første Métiers d’art-kolleksjon for motehuset. 

Likevel var synet av de amerikanske ELLE-coverstjernene Teyana Taylor, Jessie Buckley og A$AP Rocky, sammen med hans kone i Chanel-universet, Margaret Qualley; Tilda Swinton; ambassadøren for motehuset - Ayo Edebiri; og flere, tett samlet på første rad. 

Matthieu Blazys Chanel-debut – Chanel Métiers d’art 2026

New York er fortsatt et treffende valg for Blazys andre visning. Selv om byen verken er motehusets hjem eller en drømmende europeisk flukt, har merket et nært forhold til «The Big Apple», fra Gabrielle Chanels første besøk i 1931 på vei til Hollywood til Karl Lagerfelds siste Métiers d’art-visning, holdt på Metropolitan Museum of Art i 2018, bare to måneder før han gikk bort.

Tross alt var det både råskap og solid forretningssans som tok Gabrielle Chanel fra enkel landsjente til erfaren couturier. I tråd med showets beliggenhet nær Canal Street, omfavnet Chanel selv strevet og overså de amerikanske kopiene hun så av arbeidet sitt under tiden i byen – noe Janet Flanner bemerket i sin New Yorker-profil av designeren. Chanel hyllet «kopistene» for deres gratis «reklame», og ble dermed en kontrast til den rådende standarden for fransk raffinement. 

Noe av den samme spissfindige tonen finner man i den paljettbesatte T-skjorten med «I <3 New York» som gikk på catwalken, et plagg som også minnet om Lagerfelds beryktede graffiti fra vår/sommer 2014-kolleksjonen.

Et tydelig nikk til Chanels leopardkåper

Blazy er også litt av en kameleon – hans subtilitet er ironisk nok et kjennetegn, og likevel fungerer det uansett hvor han går. Det er tydelig at han fanget opp New York-attityden under sine tre år i byen mens han jobbet under Raf Simons hos Calvin Klein. Alex Consani gikk nedover plattformen i en androgynt snittet dress med pinstriper som nesten ropte «Hey, toots!» til deg. Den selvsikre stilen hennes startet med Chanel, ble gjort ikonisk av Lagerfeld og tas videre av Blazy i dag.

Dyretrykkene var uimotståelige, spesielt en psykedelisk, sjirafflignende drakt. Cue Andy Sachs i The Devil Wears Prada: «Åh, jeg skjønner det, jeg skjønner det, jeg skjønner det. Plagget heter ‘Urban Jungle’, ikke sant?». I virkeligheten var det en tydelig nikk til Chanels leopardkåper, men det hjelper også at mønsteret akkurat nå opplever en stor renessanse i motebildet.

Les også: Slik styler du leopardmønsteret.

Budskapet bak kolleksjonen

Mange av Blazys «kvinner på farten» føltes moderne og gjenkjennelige – frakker slengt over skuldervesker eller underarmen, en genser knyttet rundt livet, en gjennomsiktig regnfrakk som hentet frem minnene om Lagerfelds ikoniske gjennomsiktige regnstøvler. Blazy kan gjenskape populære stylingsvaner og bruke dem på dyptliggende arkivsilhuetter, men han jobber utvilsomt for å løfte måten vi tenker på moderne klesstil. 

Men viktigst av alt: verken den fjærkledde jakken og røde paljettkjolen eller åpningsantrekket med kamelfarget quarter-zip og lyse jeans (Blazy klarte bare ikke å la være!) virket malplasserte på perrongen. Og det skal de heller ikke gjøre – det er New York, baby.

Denne saken er hentet fra elle.com.

Les flere motesaker her.

Ja, takk! Meld meg på nyhetsbrevet

Powered by Labrador CMS