Chanel N°5: Et Duftikon

Foto: Sean McMenomy Studio & Chanel​

Verdens mest legendariske parfyme, skapt for kvinner i sin tid – og til alle tider.​

Publisert Sist oppdatert

Gabrielle Bonheur Chanel (1883–1971), med kallenavn Coco, har fått æren for å få slutt på korsett-silhuetten i kvinnemoten i tiden etter første verdenskrig.

Hun innførte en mer avslappet og sporty stil, og ble berømt for sine signaturplagg som den «lille sorte», den todelte jakke- og skjørt-drakten i tweed, samt bruken av jersey, perlekjeder og kamelia-blomsten, og den ikoniske duften Chanel N°5.

Chanel er den eneste motedesigneren som er på Time Magazine sin liste over de 100 mest innflytelses­rike menneskene på 1900-­tallet.​

Coco Chanel

Et duftikon

En klassiker blir født på nøyaktig det rette tidspunktet! Viser verden hva den lengter etter, uten selv å være bevisst det. Presentert så genialt at den ikke bare blir en suksess av sin epoke, men en referanse som blir stående.

Moteskaper Coco Chanel er hyllet for å frigjøre kvinner med behagelige plagg, gjerne i jersey, som løstsittende bukser, den lille sorte for alle anledninger, tweeddrakter og -jakker med uendelige kombinasjonsmuligheter, tilbehør som lange rader av perlekjeder, quiltede skinnvesker med lenker, kameliablomst, sko med svart tupp og ikke minst Chanel N°5!

Parfymens berømmelse har fått drahjelp underveis. Ikke minst i 1959 da N°5 kom inn på New Yorks Museum of Modern Art (MoMA), takket være Andy Warhols fargerike pop art-tolkning av flakongen. Marilyn Monroes uttalelse i et intervju i 1952 om at hun kun gikk til sengs med noen få dråper av Chanel N°5, pirret fantasien. «Only Chanel N°5 and nothing else in bed. I don’t want to say nude, but it’s the truth.»

– Hvor skal man påføre parfyme? Der hvor man ønsker å bli kysset.

Coco Chanel

Chanel N°5 ble opprinnelig kun solgt i Chanel-butikkene, og ble raskt en eksklusiv vare for «eliten». Her er en av de aller første reklameplakatene for duften, datert 1921.

​En velduftende revolusjon

Året er 1921. Coco Chanel hadde bedt parfymør Ernest Beaux om å skape en duft, «en kvinnelig parfyme med duften av kvinne.» Hun ønsket ikke en duft som luktet av roser eller liljer – komposisjoner av kun én blomst var vanlig på den tiden, «soliflores» ble de kalt. Hun ønsket seg en abstrakt floral duft, en sammensatt fantasi-bukett, som en refleksjon av hennes personlighet.

Hennes oppgave til Beaux var «en kunstig duft som en kjole, noe som er skapt. Jeg er en syerske. Jeg vil ikke ha rose eller liljekonvall, jeg vil ha en sammensatt duft.»​

Beaux hentet fram sjasminer og roser dyrket i Grasse, beriket formelen med ylang-ylang, iris, patsjuli og sandeltre – totalt 80 ingredienser – og forsterket aromaen med aldehyder for første gang benyttet til parfyme i så sterk dose. Aldehyder er en syntetisk ingrediens Ernest Beaux framstilte, og noe som i seg selv lukter rent og friskt, slik som nyvasket sengetøy hentet inn fra tørk etter en frostklar natt. Det sies at Beaux ble inspirert på en reise til Polarsirkelen og lukten av frossent vann ved midnatt.

En helt ny dufttolkning

Han presenterte ulike duft­prøver til Coco Chanel, nummerert fra 1 til 5 og 20 til 24, og hun valgte ut nr. 5, en svært kompleks versjon. Man kunne ikke gjenkjenne de ulike råvarene, akkurat slik som hun hadde ønsket seg. En helt ny dufttolkning for sin tid.

Mademoiselle Chanel var opptatt av tegn og symboler, og hadde 5-tallet som sin lykke­amulett. Hun lanserte også sine motekolleksjoner på den 5. februar og 5. august hvert år. Derfor lanserte hun sin nye parfyme nettopp med navnet N°5!

Litografiet «Chanel No 5» av Andy Warhol (1983), kr 8350 hos fineart.no.

Coco beholdt laboratorieflakongen som senere ble redesignet etter hennes prinsipp less is more, med minimalistiske, tidløse linjer, avrundede hjørner, en kork som lignet en rektangulær slepet diamant geometrisk formet etter Place Vendôme i Paris, og grafisk emballasje i svart og hvitt. Konseptet skapte parfymehistorie. 100 år senere er Chanel N°5 et ikon, og verdens mest berømte duft.

Hemmelig formel

Det privateide motehuset Chanel vokter oppskriften til N°5 som den skatten den er. Det sies at ingen har hele formelen, kun deler av den.

De viktige råvarene kjenner man riktignok godt til, samt hvor de kommer fra. Sjasminene og rosene dyrkes fortsatt i Grasse, området hvor parfymør Beaux skapte formelen.

Kommer man til Sør-Frankrike en solrik sommerdag, lukter den varme luften som N°5.

Roser og sjasmin konsentreres og destilleres rett etter innhøsting på gården i Grasse for å bevare aromaen og bevare det opprinnelige særpreget til Chanel N°5.

For å opprettholde kvaliteten på Chanel N°5, har motehuset en egen hage hvor blomstene dyrkes og ivaretas etter alle kunstens regler, og destilleres rett etter innhøstingen på gården.

Rosene blomstrer i mai måned og kalles Mai-roser. Det latinske navnet er Centifolia, og beskriver en helt spesiell lukt som avgir en intens roseduft med særpreg av sitrus-kryddernoter.

Jasminum sambac er navnet på den elegante sjasminblomsten, som har en særdeles intens sødmefull duft når den plukkes for hånd i morgenlyset i Sør-Frankrike.

Mademoiselle Chanel var begeistret for sjasminer, en varm, edel og kvinnelig aroma, som hun ville ha i rikelige mengder, og hun omtalte sjasmin som «the more audiacious of flowers, most precious of essences».

Chanel N°5 feirer 100 år, men ingrediensene er økologisk dyrket, kortreist og miljøvennlig framstilt, alle verdier som passer i vår tid.

– Hva jeg har på i sengen? Vel, Chanel N°5, selvfølgelig.

Marilyn Monroe

Først ute

Hvordan overlever man i en konkurranseutsatt luksusverden så lenge som N°5? Det å skape en klassiker har å gjøre med perfekt timing og visjonære ideer.

Chanel ønsket et enkelt, men sofistikert design for parfymen sin, og gikk helt bort fra de intrikate krystallflakongene som var vanlige på 20-tallet. Hun var visstnok inspirert av innpakningen til herredufter på den tiden, og whiskeykaraflene til elskeren sin.

Mademoiselle Chanel var tidlig ute med så mangt, og skapte i frihet for framtiden. Hun var den første moteskaperen som lanserte sin egen duft, med kun et tall som navn og en helt enkel flakong som minnet om en apotekerflaske.

Innholdet – en elegant abstrakt blomsterduft med aldehyder – var et pionerprosjekt. Coco poserte i 1937 som sin egen modell og ble fotografert i sin leilighet på Ritz Hotel, Paris, av fotograf François Kollar. Hun viste vei og inspirerer fortsatt.

I ettertid har kjente skuespillere som Nicole Kidman og Vanessa Paradis reklamert for N°5. Catherine Deneuve i ti år fra 1969 til 1979 og Carole Bouquet fra 1986 til 1997. Sist ut var Oscarbelønte Marion Cotillard fotografert i en gullfarget brodert blondekjole som oser av klasse og luksus.

Kvinnelige skjønnheter til tross, N°5 er også første kvinneduft presentert av en mann; Brad Pitt i 2012. Han uttaler med dyp røst i reklamen: «It’s not a journey. Every journey ends, but we go on. The world turns and we turn with it. Plans disappear, dreams take over, but wherever I go, there you are: My luck, my fate, my fortune. Chanel N°5, inevitable.»

N°5 L’Eau

Chanels egen parfymekreatør, Olivier Polge, er den fjerde i rekken av in-house parfymører, som har oppgaven med å kvalitetssikre Chanel N°5. Han er vokst opp i Grasse, og en av hans viktige oppgaver er å følge opp blomsteressensene og ingrediensene.

Slik som en kokk trenger gode råvarer og en kunstmaler trenger farger, er planter en parfymørs virkemidler. «Hos Chanel jobber vi med råmaterialer slik som en maler bruker sin fargepalett,» forteller Polge.

Han skapte i 2016 en frisk versjon av klassikeren ved navn N°5 L’Eau, for å tolke den opprinnelige ideen til Mademoiselle Chanel i vår tid. «Jeg brukte råvarene til en ny komposisjon, på samme måte som man tenker når man skaper en ny kjole,» forklarer Polge.

Chanel N°5 er mytisk og mystisk, verdensberømt og vekker vår nysgjerrighet. Coco Chanel fant formelen for evig feminitet.

Noen av Chanel N°5 sine modeller og ambassadører i løpet av 100 år: Coco Chanel (1937) Gabrielle lot seg fotografere på Ritz Hotel, Paris, og bildet ble brukt til reklame for Chanel N°5 i 1937. Det var aller første gang en motedesigner poserte for eget produkt. Ikoniske Chanel-reklamer: Carole Bouquet (1986–1997) Catherine Deneuve (1969–1979) fotografert av Richard Avedon. Marilyn Monroe (2013) Nicole Kidman (2004–2005) fotografert av Patrick Demarchelier. Gisele Bündchen (2014) Brad Pitt (2012) Lily-Rose Depp (2016–2019) Marion Cotillard (2020) Les også: Her shopper du Chanel-produkter på nett
Powered by Labrador CMS