mote

Dette er årets rosa sløyfe

Rosa sløyfe 2025

Og det er denne norske designeren som står bak! 

Publisert Sist oppdatert

Rosa sløyfe-aksjonen for brystkreft – den mest utbredte kreftformen blant kvinner i Norge – har blitt arrangert hvert år siden 1999. Siden oppstarten har kampanjen samlet inn over 530 millioner kroner til forskning, støtte og bevisstgjøring om tidlig oppdagelse. Hver oktober bærer tusenvis av nordmenn den ikoniske sløyfen for å vise solidaritet, og hvert år får en ny norsk designer æren av å utforme den.

Celine Aagaard og Envelope1976 står bak Rosa sløyfe 2025

Rosa sløyfe 2025 – årets designer er Celine Aagaard fra ENVELOPE1976
– Sløyfen er et symbol på livet!

I år er det Celine Irgens Aagaard, gründer og kreativ leder av ENVELOPE1976, som står bak designet av årets rosa sløyfe. Teamet hennes består utelukkende av kvinner. 

– Det føles som et stort privilegium og en viktig mulighet til å bidra med noe som skal bæres av så mange, sier hun.

Aagaard har laget en sløyfe med et mer unisex preg enn tidligere år, med mål om å i år skape et inkluderende, allsidig og tidløst design som skal appellere til flest mulig.

– Vi har ikke laget smykker tidligere, bortsett fra noen øredobber for et par sesonger siden, så dette var nytt for oss. Men da forespørselen kom, var jeg ikke i tvil – vi måtte takke ja, forteller hun.

Alle kjenner noen 

Aagaard har fulgt Rosa sløyfe-kampanjen helt siden starten, og har deltatt på flere arrangementer opp gjennom årene. For henne ble oppdraget både personlig og meningsfullt.– Jeg kjenner mange – både i familie og vennekretser – som har vært berørt av brystkreft, og dessverre har noen gått bort. Jeg har også opplevd andre kreftformer tett på.

Hun mener at de fleste har en relasjon til saken, enten direkte eller indirekte.– Jeg tror nesten alle kjenner noen som har blitt berørt av brystkreft. Sykdommen påvirker langt flere enn bare den som blir syk. For meg er dette en måte å gi noe tilbake på, sier Aagaard.

Et design for alle

Designer Celine Aagaard bak ENVELOPE1976 står bak årets Rosa-sløyfe 2025

ENVELOPE1976 er kjent for sitt tidløse uttrykk, med fokus på bærekraft, kvalitetsmaterialer og minimalisme med en edge. Dette preger også årets sløyfe. Ifølge Aagaard tok ideen raskt form, og de første prototypene ble utformet i tykk aluminiumsfolie for å teste ulike varianter. Resultatet ble en sløyfe som skiller seg ut fra tidligere år ved å ha et mer nøytralt og mindre feminint uttrykk.

– Vi har ikke jobbet mye med rosa tidligere, men ønsket å beholde den ikoniske sløyfeformen samtidig som vi tolket den på vår måte. Målet var å lage et design som er inkluderende, anvendelig og tidløst.

Selv om brystkreft først og fremst rammer kvinner, minner Aagaard om at sykdommen berører mange flere. – Vi ønsket å unngå et for søtt uttrykk, så vi kombinerte det rå aluminiumpreget med en rosa stein. Resultatet er en sløyfe som passer uansett kjønn, alder eller stil, sier hun.

Sløyfen er også designet med fleksibilitet i tankene – den kan enkelt festes på en blazer, knytes rundt et silkeskjerf, eller brukes som anheng ved å tre et kjede gjennom festet.

Vil fange livets uforutsigbarhet

Inspirasjonen til sløyfen kommer fra havet og svabergene – et visuelt DNA som preger mange av ENVELOPE1976s kampanjebilder.

– På mange måter er sløyfen et symbol på livet selv, med sine bølger og klipper, forklarer Aagaard. Denne symbolikken ønsket de å overføre til designet. – Sløyfens bølgende form fanger livets uforutsigbarhet. Livet er ikke flatt – det har både oppturer og nedturer – og man vet aldri hva neste dag bringer. Designet mener jeg har en slags råskap og styrke ved seg, akkurat det man trenger når man møter brystkreft.

I forbindelse med årets kampanje har Aagaard to klare oppfordringer:– Sjekk deg! Jeg hadde selv en gang en kul, og det er så lett å avfeie en kul som bare en fettkul og tenke at det er ufarlig – men det kan være alvorlig.– Og bær sløyfen som en påminnelse om å bry seg, vise solidaritet og støtte en viktig sak – uansett kjønn, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS