Møt de nye designerne bak det norske klesmerket FWSS:

Publisert Sist oppdatert

Det norske klesmerket FWSS gjorde braksuksess i 2012. Det fantes ikke en eneste jente på gata som ikke eide en kashmirlue i en eller annen farge fra FWSS. Den gang var Nina Granerød og Frode Grønvold sjefsdesignerne for merket. De eide selskapet sammen med agenturet Blender. I 2016 gikk ekteparet Nina og Frode ut av selskapet og halvannet år etter har merket fått både ny logo, ny identitet og to nye designere med på laget. Det er på tide at vi blir bedre kjent med Trami Ngo og Cathrine Børter!

Trami Ngo har jobbet i FWSS siden 2012 og har studert markedsføring på HIO og er i tillegg utdannet fra Esmod i modelisme og klesdesign.

Cathrine Børter har jobbet i FWSS siden 2013. Hun har en bachelorgrad i Eiendomsmegling og er også utdannet fra Esmod i modelisme og klesdesign.

Backstagebilder fra FWSS sin SS18 kolleksjon som ble vist under Oslo Runway i August.

Både Trami og Cathrine har vært i FWSS omtrent fra starten av. De startet som interns og fortsatte som designassistenter før de havnet der de er i dag, som designere og ansvarlige for produksjonen. Når Nina og Frode gikk ut av selskapet høsten 2016 var det naturlig at Trami og Cathrine tok et større ansvar for designet.

Det har vært en kollektiv jobb å etablere «nye» FWSS og det føles ikke riktig å ha én kreativ leder. SP18 kolleksjonen er et resultat av et designkollektiv bestående av freelancedesignere og konsulenter i tillegg til Cathrine og Trami.

Hva har vært strategien for merket etter at Nina og Frode sluttet og hva har dere hatt fokus på?

Det har vært viktig for oss å identifisere Fall Winter Spring Summer-jenta og samtidig finne tilbake til essensen av brandet som blant annet innebærer fokus på gode kvaliteter og plagg med gjennomarbeidede detaljer.

FWSS skal ikke oppleves som et helt nytt merke, men snarere en freshere og mer feminin utgave. Nerven i FWSS, og som alltid har vært der, er at kolleksjonene er kontrastfylte og skal tilby noe både til den feminine og den minimalistiske jenta; "Perfekt for en dame med sans for humor og viljestyrke, og som ikke er redd for å gå sine egne veier, både i livet og på motefronten."

En liten sniktitt på SS18 kolleksjonen fra FWSS.

FWSS har gjenoppstått med ny logo og et nytt uttrykk, fortell:
Med ny identitet følger naturligvis ny logo. Logoen som er designet av Moon International er mer edgy og sporty enn tidligere og skal være en kontrast til den mer feminine retningen som FWSS har tatt. Denne balansen er utrolig viktig for oss.
Hva har dere latt dere inspirere av til ss18?
Vi har latt oss inspirere av de forskjellige jentene som vi ser rundt oss i det daglige bylivet, og kolleksjonen er dedikert til Oslo-jenta. Kolleksjonen inneholder sterke blomsterprint, stripete silketwill, detaljrik strikk, feminine kjoler med minimalistiske kontraster og strukturert denimtwill. Vi har hatt fokus på at kolleksjonen skal være brukervennlig og har derfor tilpasset klærne til det livet Oslo-"musene" våre lever. Vi har alltid fokus på høy kvalitet og legger stor vekt på at plaggene våre skal være plagg man ønsker å ha i garderoben lenge.

Hvem er den typiske FWSS-jenta?

Hun er feminin og minimalistisk, men samtidig littsporty. Hun velger klær som hun føler seg komfortabel i, har sine egen stemme og følger ikke trendene slavisk, men er opptatt av kvalitet og at plaggene hun kjøper skal vare.

8 kjappe spørsmål til designerne:

Navn: Cathrine Børter

Alder: 31

Hvis jeg skulle ha beskrevet meg med tre ord: Impulsiv, flamboyant og overanalyserende.

Min typiske jobbhverdag: Dagene varierer svært mye, og spesielt i forhold til hvilken tidslinje vi er i under hver kolleksjon. Akkurat nå jobber vi med Fall18 kolleksjonen. Da handler dagene om å sketche, finne inspirasjon, prøve ut teknikker, finne print og farger vi liker.

Men det kommer stadig inn samples fra andre kolleksjoner også, så det er my fitting og justeringer hele veien. Stort sett handler dagene om å ta så mange beslutninger som mulig, så man kan avslutte og komme seg videre til neste problem. For det er det alltid nok av når man jobber med design og produksjon.

Etter jobb: Hverdagene er stort sett veldig hektiske. Løper fra jobb for å hente i barnehage, så er det lufting av hund og middag. Det blir mye fiskepinner om dagen, men vi har funnet ut at en dæsj bearnaise saus og vin passer til det meste, så da blir det litt hverdagsmagi likevel.

Får jeg presset inn noe sosialt i løpet av uka, er jeg svært fornøyd.På en søndag ser du meg: Drikke bobler og spise brunsj med venninner...not. - Da er jeg mest sannsynlig på skogstur med familien i Oslo-marka. Medbrakt matpakke i sekken er en selvfølgelighet.

Favorittsted i Oslo: Biff på St. Lars og drinker på Roleur.

Favorittplagg fra den seneste kolleksjonen: Jeg elsker det pleatede midiskjørtet, med asymmetrisk lace-panel.

Min typiske stil: Fløyelsbukser og store herreskjorter er en evig favoritt.

Navn: Trami Ngo

Alder: 30

Hvis jeg skulle ha beskrevet meg med tre ord: OCD, nerdete og danseløve.

Min typiske jobbhverdag: Først kaffe, så tusen mail. Jeg jobber som product manager og har overordnet ansvar for alle utviklinger, så det blir mye oppfølging med leverandører og designere.

Det er mange utfordringer når man jobber med produksjon, så jeg vil si at dagen min er ganske uforutsigbar og forskjellig fra dag til dag.

Etter jobb: Drikker jeg masse vin. Også har jeg blitt en lesehest. Digger krimbøker, ispedd litt jentete bøker innimellom.

På en søndag ser du meg: Spise

Favorittsted i Oslo: Izakaya! Perfekt sted for god mat med en chill atmosfære.

Favorittplagg fra den siste kolleksjonen: Cashmere genseren, den kommer jeg til å bo i.

Min typiske stil: Jeg elsker minimalistiske, men avanserte snitt og har en forkjærlighet for (bortsett fra FWSS såklart) J.W. Anderson og Jacquemus

Powered by Labrador CMS