Marilyn Monroe, Andy Warhol, Twiggy, David Bowie og Donald Trump.

Svarthvitt, perfekt lyssetting og ansiktsuttrykk som sier enormt mye.

Det ene, helt perfekte øyeblikket som ikke bare gjør et fotografi vakkert, men som får deg til å stoppe opp, stille spørsmål og tenke.

Det er dette den amerikanske fotografen Richard Avedon (1923-2004) er så kjent for; hans evne til å fange menneskers virkelige følelser og personlighet. Enten de var modeller eller skuespillere og vant til å posere foran kamera, eller vanlige folk han møtte på sine reiser.

Motefotografen

Avedons karriere begynte med at han tok bilder av soldater under andre verdenskrig.

«Jobben min var å fotografere id-bilder. Jeg må ha tatt bilde av hundretusen ansikter før det gikk opp for meg at jeg var i ferd med å bli en fotograf», har Avedon selv fortalt ifølge nettstedet avedonfoundation.org.

22 år gammel begynte han å jobbe frilans som fotograf, hovedsakelig for motemagasinet Harper´s Bazaar, før han senere jobbet tett med Vogue i mange år.

Avedon krediteres for å ha endret standarden for hvordan modeller poserte i magasiner. Der det tidligere var en stivere, mer statue-lignende posering som gjaldt, fikk Avedons livlige og rastløse personlighet modellene til å bevege seg mer og vise personlighet foran kameralinsa.

Portrettfotografen

Selv om han hadde en lang og vellykket karriere innen motefotografi, er det ikke dette Avedon er aller mest kjent for. Det er hans sterke, iøynefallende svarthvitt-portretter, av både kjente og ukjente ansikter, som har gjort at Avedon i dag blir sett på som en av vår tids viktigste og mest innflytelsesrike fotografer.

Bilder som er så ekte og rå at det nesten er ubehagelig å se på dem, men som du likevel ikke klarer å ta øynene vekk fra.

Et eksempel er hans berømte fotografi av Marilyn Monroe.

Bildet er tatt i hennes glansdager i 1957, men viser en helt annen side av stjerna enn den publikum var vant til å se.

En langt mer ekte og sårbar side.

«Hun danset, sang og flørtet i timevis, hun var Marilyn Monroe. Og så kom den uunngåelige nedturen. Når natten var over, hvitvinen var over og dansingen var over, satt hun i et hjørne som et lite barn som hadde mistet alt. Jeg så henne sitte der helt stille og uttrykksløs og gikk mot henne, men ville ikke ta bilder uten at hun var klar over det. Når jeg kom bort med kameraet så jeg at hun ikke ville si nei», fortalte Avedon om hvordan det berømte bildet ble til, i boka «Richard Avedon Portraits» av Maria Morris Hambourg og Richard Avedon.

 

Underholderen

Avedon sa en gang at vi alle er underholdere. Enten vi gjør det bevisst eller ikke, håper vi å bli oppfattet og sett på av andre, som den vi ønsker å være. Denne tankegangen kan spores tilbake til Avedons barndom.

Han vokste opp i en øvre middelklassefamilie med foreldre som drev og eide en klesforretning på Manhattan i New York. Da Den store depresjonen gjorde sitt inntok på 30-tallet mistet familien både forretningen og hjemmet sitt på Manhattan. De flyttet inn i en liten leilighet i den fattigere bydelen Bronx, og faren måtte ha flere jobber for å kunne brødfø familien. Denne virkeligheten er imidlertid ikke synlig i fotoalbumene. Familien Avedon var nemlig opptatt av at familiefotografiene skulle vise dem som like velstående og interessante som de en gang var. Familien poserte foran biler som ikke var deres, hus de ikke bodde i og med hunder de hadde fått låne av bekjente. Alltid med store smil om munnen.

“Alle bildene i vårt famliliealbum var bygget på en form for løgn om hvem vi var, men avslørte sannheten om hvem vi ønsket å være”.

Det samme kan heldigvis ikke sies om Avedons arbeidsportefølje, som viser fullstendig filterløse, upolerte og virkelige fotografier.

Avedons Amerika på Henie Onstad

For første gang kan du nå se bildene på nært hold her i Norge.

14. juni åpnet Henie Onstad Kunstsenter utstillingen «Avedons Amerika», som viser 54 av Avedons portretter fra en periode over femti år.

Utstillingen viser et bredt spekter av fotografier, fra store personligheter som har formet det amerikanske samfunnet, som Malcom X, Bob Dylan, Marilyn Monroe og Donald Trump, til ukjente mennesker som en slakterhusarbeider fra Nebraska og et napalmoffer fra Saigon.

Utstillingen står fram til 8. september og du kan lese mer om den her!

Relatert

Nå kan du se denne filmen på kino

Endelig er den her!

Prinsessen av Wales ikledd dronningens perlekjede

Kate hedret dronningen under dagens begravelse
Filmtips 2022

Filmene vi vil se i 2022

Filmene vi vil se nå!

Les også

Richard Avedon Henie Onstad

Se bildene fra åpningen av Richard Avedon på Henie Onstad Senteret

Denne utstillingen må du bare få med deg.