Se opp for Annie Berner!

Bli bedre kjent med den norske smykkedesigneren.

Publisert Sist oppdatert
Annie Berner lanserte sin første kolleksjon høsten 2016, med et fokus på unikt design og godt håndverk. Hun er tro mot egen estetikk, og det viser seg i alt fra utstilling av smykkene i butikk, til Annies vakre og fargeglade kampanjer for nye kolleksjoner. – Jeg begynte tidlig å lage smykker, og så alltid for meg å starte eget merke en dag. Jeg tok en bachelor i Fashion Jewellery ved London College of Fashion, University of the Arts i London. Graden fokuserte på designutvikling og hadde en eksperimentell tilnærming til det å lage smykker. Etter studiene flyttet jeg til New York og jobbet som intern og designer, samtidig som jeg utviklet min første kolleksjon på verkstedet jeg leide plass på i Brooklyn. I 2016 flyttet jeg tilbake til Norge, registrerte meg i Brønnøysund-registeret og satte i gang. Hva syntes du manglet på det norske smykkemarkedet? – Skandinavisk smykkedesign var i den perioden preget av minimalisme. Jeg har alltid lagd ting som trenger litt plass – og synes dette passet fint med vår generelt rene stil i klesveien. Ting har endret seg raskt og nå florerer det av øredobber som går til skuldrene – en utvikling jeg setter stor pris på. Hvordan vil du beskrive ditt design? – Jeg håper å lage ting folk blir glade av å både se og ha på. Det er viktig for meg at det er energi og balanse i formene slik at elementene løfter, og ikke overskygger hverandre. Foto: Alvin Hvordan jobber du med nye kolleksjoner? – Det starter med at jeg vil fange en stemning og oversette følelse til form. Jeg er en nostalgiker – og kommer alltid tilbake til minner fra barndommen. Før selve designprosessen igangsettes, er det viktig at jeg har historien tydelig for meg; hvem er hovedpersonen, hva liker hun å gjøre, hvor befinner hun seg osv. Derfra setter jeg opp en tidslinje, slik at jeg har en kronologisk oversikt. Hva er målene dine? – Målet er å få et team – med kontor og showroom. Jeg er heldig som jobber med utrolig mange flinke og snille folk allerede. Vi har morgenmøter og julebord. For å kunne ekspandere trenger man kapasitet og dyktige folk. Hvordan håndterer du kopiering? – Ingenting er helt originalt, alt kan tas fra hverandre og analyseres til å bli kilder. Det er når inntrykk filtreres gjennom deg og får din essens at noe nytt skapes. Jeg syns det er fint at det er større åpenhet og fokus på kopieringen som skjer i bransjen vår. Spesielt for unge merker som ser etablerte merker stjele ideene deres. Det er selvsagt noen ganger det skjer mer åpenlyst enn andre, og det er ofte en ganske vanskelig balanse mellom hva som faktisk er en kopi og hva som kan være et tilfelle av like kilder. Foto: Alvin. Har du alltid vært kreativ? – Jeg begynte å lage smykker i ung alder. Det ble lagd mange flotte halsbånd og øredobber til kosedyrene mine, og om sommeren satte jeg opp salgsbod. «Perleporten» het den. Stilen min er i stadig utvikling - både fordi inspirasjonen endrer seg, men også fordi jeg syns det er spennende å jobbe med nye materialer og lære nye teknikker. Kreativitet trenger produktivitet – jeg ser ikke på kreativitet som noe man bare har, man må jobbe med den, prøve, feile og tørre å sette i gang. Hvilke egenskaper er viktige for å etablere en sterk merkevare? – En autentisk lidenskap er grunnleggende - at man har en kjærlighet for det man gjør vil lyse gjennom i produktene man skaper og historiene man forteller. Hvilke utfordringer ser du i dagens moteindustri? – Det er ingen hemmelighet at moteindustrien går hardt utover planeten vår. Det er mye man kan sette fingeren på. For meg er ikke «motekalenderen» en bærekraftig måte å jobbe på. Med smykker er det selvsagt lettere å unngå sesongbaserte produkter, mens en gjennomarbeidet kolleksjon har sjeldent høyere verdi for meg og kunden. Smykkene mine er laget i edelmetaller - om et smykke blir ødelagt, er det lett å fikse det eller smelte det om til noe nytt. Hva tenker du om norsk motebransje? – Jeg er kjempestolt av å være en del av den norske motebransjen. Den vokser stadig og har et fantastisk mangfold. Flere merker og influensere markerer seg internasjonalt og øker synligheten vår utenfor landegrensene. Jeg må også si at jeg synes folk er utrolig snille og hjelpsomme – dette samholdet gir følelsen av at vi alle jobber mot et felles mål.
Powered by Labrador CMS