livsstil

Anita Krohn om karriere, sitt mest luksuriøse kjøp og klesmerket KROHN

Hun har ledet teknologigiganter, frontet likestilling i næringslivet – og nå også redefinert dressen som symbol på styrke.

Publisert Sist oppdatert

Anita Krohn er en norsk konsernsjef, forfatter, podkaster og entreprenør, og har satt sitt preg på både teknologi- og moteverdenen med sitt syn på lederskap, likestilling og bærekraft. Hun startet karrieren sin i teknologibransjen, der hun jobbet seg oppover i selskaper som IBM og Hewlett-Packard (HP), og ble i 2012 den første kvinnelige -administrerende direktøren for HP Norge. 

Deretter gikk hun over til å lede Innovasjon Norge som administrerende direktør, der hun fokuserte på å støtte kvinnelige gründere og bærekraftige løsninger. I dag er hun den første kvinnelige konsernsjefen i investeringskonsernet DSD siden 1855.

Les også: Cynthia Erivo: – Det har vært diskusjoner rundt hvorvidt det var woke å gi meg rollen. 

Se foredraget til Anita Krohn fra Fearless-konferansen i mars: 

Her kan du lese mer om Fearless. 

Krohn er kjent for sitt sterke engasjement for kvinners rettigheter og likestilling i næringslivet. En av hennes kjerneverdier er viktigheten av kompetanse og karakter som grunnlaget for suksess, med klær som et uttrykk for selvtillit og styrke. Denne filosofien ble tydelig gjennom hennes etablering av klesmerket KROHN, et brand som kombinerer lederskap og stil.

President i Norges Fotballforbund, jurist og tidligere fotballspiller Lise Klaveness, som skulle møte det mannsdominerte FIFA-rådet i Doha i 2022, var den første som bar en KROHN-dress. Klaveness, som sto overfor betydelige utfordringer både som kvinne og åpen lesbisk i et land med strenge lover mot homofili, brukte drakten som et symbol på styrke og selvtillit. Dette inspirerte Krohn til å tørre å gå fra testkolleksjon til å lansere sitt eget klesmerke som en hobby uten tradisjonelle vekstambisjoner.

Gjennom KROHN har Krohn utfordret konvensjonene i motebransjen ved å skape funksjonelle, stilige og komfortable dresser for både menn og kvinner. Med fokus på slow fashion og tidløs design, er KROHN-dressene laget for å vare og tilpasses kroppens endringer over tid. De er minimalistiske, funksjonelle og komfortable, uten unødvendige detaljer som knapper på ermene som kan klirre mot tastaturer, og de har praktiske lommer og en solid presskant for å unngå stryking. 

Les også: Lauren Wasser omdefinerer hva det betyr å være modell.

Fargen rød, som symboliserer styrke, besluttsomhet og selvsikkerhet, har blitt en slags signatur på merkevaren, en måte å uttrykke seg på i en ofte mannsdominert næringslivsverden. Krohn mener at klær, spesielt forretningsklær, skal være mer enn bare estetiske – de skal også, i tillegg til å være av høy kvalitet, gi brukeren selvtillit og styrke til å møte utfordringer i arbeidslivet.

Q&A med Anite Krohn 

Hvilken opplevelse har gjort mest inntrykk på deg?

Jeg har så mange fine, definerende øyeblikk og opplevelser gjennom livet. Den mest sjelsettende, helt usammenlignbar med alt annet var da presten kom på døren og fortalte at mamma var død.

Din mest upopulære mening?

Som Innovasjon Norge-sjef å mene noe høyt om oljeavhengigheten da det ikke var mainstream. 

Hvem har inspirert deg mest?

Det er ikke en, det er mange. Jeg begeistres og inspireres først og fremst av karakter, integritet og annerledeshet. Jeg ser til folks handlinger, kløkt og kvalitet på det de driver med, og blir spinnvilt motivert av de aller beste. Jeg finner disse forbildene i litteraturen, på jobben, i familien, blant venner og nettverk.

Hva utløste at du fant din retning i arbeidslivet?

Hmmm, tilfeldigheter og trygghet er to viktige ingredienser, tror jeg. Kombinert med en nok litt over gjennomsnittet vilje til å legge inn mange timers arbeidsinnsats.

Hva er du mest stolt av?

Mine døtre. Helt subjektivt, de er suverene, kloke og selvstendige unge kvinner.

Ditt neste prosjekt?

Aner ikke. Det oppstår når det skal.

Din største drøm for karrieren?

Å aldri avslutte den. Å være så engasjert, nysgjerrig og produktiv til det aller siste.

Hvordan ser verden ut i 2050, spår du?

Generasjon Beta er 25 år. Min generasjon får gjennomgå. Vi har ikke gjort nok for miljø og klima mot 2050. Trump og Putin er døde. Nye despoter har dukket opp. Vi har hatt en pandemi til. AI er modent. Jeg planlegger 80-årsdagen.

Ditt første moteminne?

Levi’s 501.

Ditt signaturplagg? Plagget som oppsummerer din stil …

Det må bli powersuits.

Klesplagget du aldri kvitter deg med?

Kosebuksene.

Ditt rareste kjøp?

Har gjort en del bomkjøp av jeans og hvite skjorter i jakten på å finne det «perfekte» snittet for meg. Men rare kjøp? Der burde jeg nok utfordre meg selv mer, ja.

Ditt mest luksuriøse kjøp?

En Chanel-jakke.

Les også: Derfor ELLEsker vi Chanel. 

Hva er din versjon av en forførende look?

Det kan være flere ting. Helt privat: Naken uten sminke i en hvit herreskjorte. På fest: En svart, kroppsnær kjole, gjerne stroppeløs, høye hæler, strassøredobber og sotede øyne.

Hva kler du på deg når du trenger «det lille ekstra»? 

Det avhenger helt av kontekst og anledning. Jeg pleier å si at først kommer kompetanse, selvtillit og karakter, deretter påkledning. I den rekkefølgen. Så jeg må først «kle meg» opp med gode forberedelser, innsikt, kunne greia mi, deretter toppe det med et antrekk jeg føler meg vel i og som forsterker det hele.

Feriestilen din?

Stikkord: Komfort, lin, hvite klær, kjoler, barbeint.

Hva har du på deg hjemme?

Avhenger av årstid, men ofte en eller annen kosebukse og en stor hvit skjorte eller ullgenser.

Til å danse i?

Alt kan danses i!

Til å sove i?

Naken.

Finnes det et plagg du ikke føler deg vel i?

Ja. Allværsjakker og skiklær. Jeg mangler turkompetanse.

Trenden alle liker, bortsett fra deg?

Boxy T-skjorter.

Din upopulære mening om mote?

Tror ikke jeg har det ...

Verdens best kledde person?

Grace Kelly.

Hvem ville du byttet klesskap med?

Kate Moss. 

Les også: Kvinnehelse er folkehelse: Hvorfor har det vært forsket mindre på kvinner enn menn?

Powered by Labrador CMS