For the love of fashion

Foto: Martin Rustad Johansen

Anett Ringstad Jalland (33) har gjort enorm suksess som gründer, og står bak Colina Agency og Ganni i Norge. Denne våren startet hun et nytt moteeventyr i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Moniker : Anett åpnet butikken Moniker på 800 kvadratmeter midt i corona-krisen, med et konsept uten sidestykke i Norge. Butikken er utformet sammen med arkitektfirmaet Snøhetta.

Valkyrien

Denne våren åpnet det som mote-Oslo har hvisket og tisket om lenge. Nemlig det nye luksuskjøpesenteret i Valkyriegaten på Majorstuen som Fram eiendom står bak.

Det har vært planlagt i over et tiår, med klesbutikker, kafeer, restauranter og mathall.

Senteret er en del av opprustningen av Bogstadveien. Trikkestoppet i Majorstukrysset skal flyttes til Valkyrie plass, og Valkyrien skal bli Oslos nye handle-destinasjon.

Moniker - 800 kvadratmeter mote

I det nye senteret ligger også Anett Ringstad Jallands nye prosjekt: konseptbutikken Moniker, som hun har åpnet sammen med mannen sin, den tidligere fotballproffen Jørgen Jalland.

Som 15-åring jobbet hun som deltidsansatt på Vero Moda, og da hun var 18 flyttet hun til Oslo og jobbet på Koma, kleskjeden til Marte Krogh og Fredrik Lund, ved siden av økonomistudiene på BI.

Etter endt utdanning og et halvt år med utveksling i Hongkong, begynte hun i agenturet Kåre Lund.

– Drømmen om å starte noe eget var der fortsatt. Jeg hadde fått et enormt kontaktnett, og hjertet mitt banket for mote, men så ble det noen år i mediebransjen og annonsesalg før noe skjedde. Det var også veldig relevante og lærerike år, for da fikk jeg også med meg den siden av bransjen.

– Da jeg søkte på jobben på Koma, skrev jeg faktisk at jeg drømte om et eget agentur, forteller hun.

Som 21-åring fikk hun nyss om at Ganni trengte agent i Norge. Dette var lenge før den store kabelstrikkede Ganni- genseren ble større enn Per Spook-genseren på 80-tallet.

Anett dro til København rett før jul, og ble svært positivt overrasket.

Nyttårsaften fikk hun telefon fra Ganni. Hun sa opp jobben, startet det første innsalget hjemme fra stua i februar og etablerte sitt eget agentur: Colina Agency (oppkalt etter hytta i Hemsedal). And the rest is history ...

– Jeg ante ikke hva Ganni var på den tiden, og var faktisk litt skeptisk i utgangspunktet. Det å starte for seg selv i så ung alder var også litt skummelt. Nicolaj Reffstrup og Frans Truelsen (grunnleggerne av Ganni) ringte meg, men jeg hadde jo ikke eget firma, showroom eller noe å vise til, egentlig, og det var mange andre som var på banen.

Ikke helt. Det er nok mange av ELLEs lesere som har et plagg eller ti fra Ganni hengende i skapet.

– De var utrolig hyggelige, og det var en helt spesiell vibe der. Kolleksjonen var også kjempefin. Mye mer feminin enn den danske estetikken var på den tiden, og jeg skjønte at dette kunne bli stort.

Det danske merket tok helt av blant norske influensere og motepersonligheter, som Tone Damli, Darja Barannik og Camilla Pihl. Og det er Anetts fortjeneste.

Etter ett år, åpnet Anett sitt første showroom med Ganni og fikk flere merker, blant andre tyske Lempelius.

I 2013 fikk hun overtalt den tålmodige samboeren, som da la opp som fotballspiller, til å være med og starte den første Ganni-butikken her til lands.

– Jeg fikk det ut i pressen fort, og det tok ikke lang tid før Ganni ble et kjent merke i Norge. Jeg hadde pressemiddager og visninger hjemme i stua, og lånte ut kolleksjonene som hang på gjesterommet. Det var litt andre tider, mimrer hun.

– Jeg er utrolig glad for at jeg startet hjemme i det små. På den måten har jeg fått et ekstremt personlig forhold til mange, men det krevde en tålmodig samboer, ler Anett.

De åpnet hele seks Ganni-butikker i Oslo, Bærum, Bergen og Kristiansand. I sommer solgte gründer-ekteparet butikkene og retail-selskapet Ganni, som de hadde bygget opp i Norge, for nærmere 40 millioner kroner. I 2018 hadde Ganni AS driftsinntekter på 37,4 millioner kroner og et resultat på 6 millioner kroner.

De har oppnådd stor suksess med businessen, men har også rukket å få to døtre; Hennie og Mille.

Moniker - Et nytt kapittel

– Vi har vært veldig tålmodige med oppbygningen av Ganni i Norge, og det tror jeg er en del av suksessen. Vi startet i de største byene og jobbet sakte, men sikkert. Jeg tror det skal til for å unngå å bli en døgnflue.

Det nye moteeventyret deres heter Moniker, som betyr kallenavn.

– Salget har vært utelukkende positivt for oss. Det har vært en fantastisk reise. Merket leverer alltid, er utrolig flinke på å skape trender og blir bare bedre og bedre. Men det var tid for noe nytt. Jeg fortsetter med å ha agenturet på Ganni, så min reise med Ganni er heldigvis ikke over.

Det er ikke tvil om at dette er noe hun virkelig brenner for. Og det som startet som en butikk på 300 kvadratmeter, har nå blitt 800 kvadratmeter og et konsept uten sidestykke i Norge, utformet sammen med arkitektfirmaet Snøhetta.

– Det blir en livsstil, og barna er med. Man har mye fleksibilitet når man jobber for seg selv, men man jobber ofte 24 timer i døgnet, og det blir lite tid til romantikk i perioder. Men samtidig skaper vi noe sammen. Dette er min store drøm, og jeg er så glad for at jeg har fått dratt med Jørgen på det.

Og det blir det mildt sagt. Nesten hele første etasje i det nye senteret på Valkyrien har blitt et motemekka, med store internasjonale merker, som Zimmermann, Mulberry, Magda Butrym, Attico, Victoria Beckham, Marni, Acne Studios og selvfølgelig merker som Anett selv har agenturet på i Norge, Les Coyotes de Paris og Ganni.

Anett beskriver de forskjellige avdelingene med grønn marmor, dansk glasskunst, fløyel, et knallrosa rom, Memphis Milano-møbler, Murano-lamper, ny norsk kunst og i ett av rommene, som er innredet som en leilighet inspirert av Grace Jones, et stort spisebord med plass til 20 personer for middager og eventer. Det er ingen tvil om at dette blir spektakulært.

– Da vi hørte om Valkyrien-prosjektet, var vi ikke i tvil om at dette måtte vi være med på. Det har alltid vært en drøm å starte en egen multi-brand-butikk, forteller hun entusiastisk.

Rundt 20 ansatte jobber for Anett og Jørgen i den nye butikken, men det er ikke umulig at kundene får se også dem selv bak kassa, slik som i deres første lille Ganni-butikk i Hegdehaugsveien.

– Jeg har savnet mange av merkene jeg hele tiden ser på Instagram, og som virker så utilgjengelig når man bare får tak i plaggene på nettet. Jeg har alltid drømt om å sette sammen noe litt internasjonalt.

Bærekraft og et grønt fokus er også viktig for Anett og Jørgen.

– Moniker er et konsept som alltid er i endring. Som en kameleon. Butikken er delt opp i fem avdelinger. Hver avdeling er dedikert til fem ulike personligheter; særegen, ambisiøs, følsom, eksentrisk og nysgjerrig. Disse er basert på de fem kjente damene modellen og artisten Grace Jones, skuespiller og oppfinner Hedy Lamarr, skuespiller, modell og sanger Jane Birkin, kunstsamleren Peggy Guggenheim og oppdageren og forfatteren Isabella Bird.

Visjonen til Anett er at man skal kunne gå gjennom dette drømmende universet de har skapt med de forskjellige personlighetene og kanskje endre litt personlighet selv.

– I en så stor butikk har det vært viktig for oss å skape en varm romfølelse. Det er klart det krever mye å lage noe som konstant skal være i endring, men det er så gøy og resultatet blir så bra.

– Jeg er opptatt av nærhet til kundene og å skape gode relasjoner. Det er det som er gøy med å drive butikk. Det er klart at det er ekstremt utfordrende å drive motebutkk i disse tider, men jeg tror at situasjonen vil gjøre at nordmenn vil sette enda mer pris på lokal handel og fysiske butikker. Men vi har også lansert nettbutikk. Kunder som ikke bor i Oslo, skal også kunne få en bit av Moniker og merkene vi fører.

– Det har vi alltid i bakhodet, og ønsker selvfølgelig å gjøre alt så grønt og bærekraftig som mulig. Merker med en bærekraftig filosofi er viktig for oss å ha med, og vi vil framheve disse. Som for eksempel Tomorrow denim, Envelope 1976 og Lulu Studios. Men de fleste av merkene vi har i butikken har et bærekraftig fokus, som for eksempel Ganni, hvor 70 prosent av kolleksjonene er 100 prosent resirkulert eller sertifisert. All emballasje vil være i bærekraftige materialer, og vi satser på produkter som skal vare.

– Kanskje du kommer inn som en mild og romantisk versjon av Jane Birkin iført jeans, lys bluse og sandaler med en kurvveske på armen, men kommer ut igjen som en eksentrisk, eklektisk og fargerik versjon av Grace Jones?

Powered by Labrador CMS