Brand To Know: Mother Of Pearl

Mother of Pearl

Dette er vårt nye favorittmerke!

Publisert Sist oppdatert

Bli bedre kjent med det London-baserte klesmerket Mother of Pearl, som er kjent for plagg med lekne detaljer i bærekraftige materialer.

Vi tok en prat med sjefdesigner Amy Powney.

Powney har gjort mye for merkevaren Mother of Pearl siden hun startet å jobbe med det for 14 år siden, men det var da hun tok over roret som sjefdesigner i 2015 at ting virkelig begynte å skje.

Q&A med Amy Powney

Hva er typisk for Mother of Pearl?

– Da jeg ble sjefdesigner, ville jeg skape kolleksjoner jeg virkelig kunne stå inne for. For tre år siden begynte jeg derfor å gå gjennom hver eneste detalj av produksjonen, og det var da vår bærekraftige kolleksjon No Frills ble etablert. Den består av klassiske plagg du kan ha i garderoben din lenge, til fornuftige priser. Vi brukte mye tid og ressurser på å forsikre oss om at alle ledd i produksjonen var så bærekraftige og miljøvennlige som overhodet mulig. I dag er bærekraft og miljø grunnpilarene til Mother of Pearl, og vårt mål har ikke være vært å skape bærekraftige produkter men å bevisstgjøre og engasjere kundene våre til å tenke mer over hva de faktisk kjøper og går kledd i.

Hvem vil du aller helst se i klærne dine?

– Hos Mother of Pearl lager vi mote med mening og god samvittighet - i moderne design som ikke går på bekostning av jordkloden vår. Plaggene er av bra kvalitet, med gode etiske retningslinjer og lekne detaljer. Webb-kåpen er et av signaturplaggene våre. En vakker vinterkåpe bestående av bærekraftig ull, med våre ikoniske perler som detalj på skuldrene. Den har vært i kolleksjonen vår i fem år nå, og kommer i nye farger og mønstre hver sesong - i tillegg til den svarte klassikeren. Alt går gjennom et bærekraftig filter hos oss på Mother of Pearl. Dette har endret måten vi tenker på, og det har en innvirkning på hver eneste avgjørelse som blir tatt. Vi kan alle ta små grep i hverdagen for å gjøre en forskjell. Til lunsj spiser for eksempel vi i Mother of Pearl alltid vegetarmat, og alle råvarene er fra lokale bondegårder. Vi har også installert vannfilter slik at bruken av plastflasker blir redusert.

Hvor finner du inspirasjon?

– Jeg har vært veldig heldig å se klærne mine på den røde løperen under filmfestivalen i Cannes, men jeg blir like mye i ekstase over å se en kvinne på undergrunnsbanen i London, eller en sittende på en kafé i Oslo iført mitt design.

Hvor viktig er sosiale medier for et merke i 2020?

– Jeg kan finne inspirasjon i alt fra bøker, tekster og historier til visuelle bilder og malerier. Hva vi gjør og hvordan vi gjør det, påvirker designet mitt like mye som plaggene i seg selv.

Hva vet du om Norge?

– Veldig viktig! Det er en fantastisk måte å nå direkte ut til større kundegrupper. Mitt neste mål er å bruke sosiale medier for å lære flere om viktigheten av bærekraftig mote, og hva vi sammen kan gjøre for å forandre motebransjen og jordkloden vår til det bedre. Bare vent og se!

Hva er ditt største moteøyeblikk?

– Jeg var faktisk i Norge for ikke så lenge siden! Vi dro til en hytte ved vannet like utenfor Oslo, fordi en av mine nærmeste venner er norsk. Vi koste oss med god mat og drikke hele dagen, og spiste lunsjer ved vannet. Jeg liker at dere i Norge tenker så mye på miljøet, og at dere putter skatt på ting som ikke er bra for miljøet.

Shop merket her!

– Da jeg vant Vogue Fashion Fund for tre år siden, og det at jeg har min egen spalte om bærekraft, "Ask Amy", på Vogue.co.uk.

Powered by Labrador CMS