ELLE DECORATION

Amélie Pichard ønsker rotet velkommen hjem

– Hvorfor skal alt være så perfekt hele tiden? Når jeg åpner hjemmet mitt, så vil det være ting som bare ligger rundt omkring. Det er ikke perfekt, fordi ingen er perfekte.

Publisert Sist oppdatert

Grensen mellom utstillingsrom, hjemmet, reise og kunst blir stadig mer uklar, og resultatet er en tendens der de såkalte reglene blir stadig mer vage. Så istedenfor å belære, la oss heller inspirere. 

Tidligere denne høsten besøkte vi Maison&Object i Paris for å spane trender og tendenser. Maison&Object avholdes to ganger i året, og er et samlingspunkt for innkjøpere, presse, designere, arkitekter og influensere. 

Velkommen hjem

En av messens store høydepunkt var utstillingen signert franske Amélie Pichard. Hun omtaler seg selv som en kreativ researcher, men i praksis er hun langt mer. Pichard er kjent for sin evne til å kombinere kitsch, feminitet og humor i form av design. Blant annet har hennes veske- og skodesign fått mye oppmerksomhet grunnet sin originalitet. 

I anledning Maison&Object inviterte Pichard oss hjem med utstillingen Welcome Home – An Open House. Utstillingen utforsket hva et hjem kan være i teorien, dersom vi omfavner en mer flytende form. Den utfordret konvensjonelle proposjoner, størrelser og opplevelse av hjemmets mange funksjoner og objekter, men evner likevel å beholde noe ekstremt menneskelig og intimt likevel. 

Omfavn hverdagen som en del av interiøret

– Et hjem bør alltid være i utvikling, akkurat som menneskene som bor der – vi er alle i utvikling, sa Pichard om utstillingen.

Blant annet hadde alle vinduer "dårlig" utsikt, visualisert av skjermer montert inn i veggen. Tanken bak dette handler om å bringe hverdagen inn i hjemmet. Eksempler på dette var ut mot en motorvei, rett inn i en vegg og lignende. 

The perks of being a ...: Utstillingen inneholdt blant annet bokstavelige wallflowers.
Oops: Legg merke til den lille keramikkfiguren som nesten kan ligne en tyggis.

Toalettet var også plassert midt i rommet, vasken var usannsynlig lav, og det hang en BH laget av ståltråd fra taket. Vasken hang lavt, spisebordet er trekantet og høyt med lave stoler, og et halskjede i keramikk var som laget for en kjempe fra eventyrets verden. Pichard beskriver dette som en lek med skalering og dimensjoner. 

En lek med skalering og dimensjoner: Pichard ved det trekantede spisebordet.
Kiss and tell: Kaffekopper med merker av leppestift.

I tillegg var materialer som vanligvis er skjulte, eksponert, som skumgummi og vegger uten panel eller gipsplater.

– Hvorfor skal alt være så perfekt hele tiden? Når jeg åpner hjemmet mitt, så vil det være ting som bare ligger rundt omkring. Det er ikke perfekt, fordi ingen er perfekte.

Eksponert: En loungestol uten polstring og nakne vegger er velkomment i Amélie Pichards verden.

Pichard inspirerer med sin holdning som bryter med ideen om det perfekte ryddige hjemmet, der alt rot ryddes vekk, dårlig tid eller kreative prosesser ikke eksisterer – og vi ELLEsker det. 

Powered by Labrador CMS