Livsstil

25. juni, 2019

Fem enkle tips til en mer aktiv livsstil i sommer

La deg inspirere av disse enkle tipsene.

Aktiv sommer: Iblant kan det være vanskelig å finne motivasjon til alt som har med trening å gjøre. Men det finnes enkle knep du kan benytte i hverdagen som kan gi deg en mer aktiv livsstil i sommer.

At treningsmotivasjonen kan komme og gå i perioder kan vel alle kjenne seg igjen i.

På sommeren kan det føles enda vanskeligere å ta seg til et svett treningsstudio, når man heller vil ligge på stranda og sole seg. Men det finnes små ting i hverdagen du kan endre på også.

Her er fem tips som kan føre til en mer aktiv livsstil – som ikke inkluderer et medlemsskap på et treningsstudio.

Les også: Emilies beste tips til mat på farta

Aktiv sommer!

1. Tell skritt i løpet av dagen

Dropp rulletrappa, heisen eller andre fremkomstmidler som er unødvendige i din hverdag.

Ta trappen istedenfor heisen, gå til jobb om du kan istedenfor å ta bussen eller trikken.

Husk at et steg om gangen kan gi resultater i lengden.

Tips! Start en konkurranse på jobb eller med et familiemedlem/kjæresten hvor det er om å gjøre å gå flest skritt i løpet av en dag. Det kan både bli en morsom felles greie og noe som kanskje fører til en belønning til slutt?

2. Sykkelferie

Hvorfor ikke prøve seg på en sykkelferie i sommer?

Det er både miljøvennlig, morsomt, aktivt og en måte å oppdage nye steder du kanskje ikke har besøkt før. Hva er vel bedre enn frisk luft i lungene, påfyll av d-vitaminer og mange nye erfaringer i Norges vakre natur.

3. Morgentur

Start dagen med en morgentur før du begynner på jobb eller før du skal på stranda i sommer, uansett om du er hjemme eller på vift. Det koster ingenting, du får litt ekstra luft og det gir garantert en bra start på dagen.

Selv om det kan føles tøft å stå opp av sengen ekstra tidlig, er følelsen av solstrålene i ansiktet uvurderlig.

4. Gjør aktiviteter sammen

Nå om sommeren er mulighetene uendelige, så gjør det ikke så vanskelig for deg selv. Spill minigolf med familien, ta en løpetur med venner eller utfordre partneren din på en tennismatch. Det er viktig å ta det med ro og koble av i ferien, men du kommer ikke til å angre på at du byttet ut late kvelder på sofaen mot en mer aktiv sommer.

5. Reis deg!

Uansett om du er på kontoret, på bussen eller på T-banen. Stå oppreist istedenfor å sitte for mye. Dette kan både gjøre at du føler deg piggere, men det minsker også ryggproblemer, hjelper deg med å styrke din holdning over tid og får igang blodsirkulasjonen – det kan rett og slett bli en skikkelig energi-boost!

Saken er fra ELLE.se

Relatert

Les også