Bella Bella: Stort intervju med Isabella Löwengrip

Bloggdronning, framgangsrik entreprenør og en av
 Sveriges mest googlede personer. Isabella Löwengrip
er 27 år gammel, har 1,5 millioner følgere, nærmere 50 ansatte, 4 selskaper – og drømmer om å erobre verden. ​

Publisert Sist oppdatert

Hun startet å blogge som 14-åring. I dag er Isabella Löwengrip en framgangsrik businesskvinne og eier fire selskaper som til sammen omsetter for bortimot 100 millioner svenske kroner i året. Hun ble millionær som 19-åring, og har som mål å bli milliardær i nær framtid. Isabella deltok på ELLEtech i Oslo i februar, hvor hun blant annet fortalte om sin reise fra 14 år gammel rosablogger under navnet Blondinbella, til den entreprenøren hun er i dag.

FRA BLOGG TIL BUSINESS

Fenomenet blogging oppstod i 1997, men de første årene krevde publisering av innhold på blogg kunnskap om HTML-redigering. Det var først da publiseringssystemer som WordPress gjorde det lettere å oppdatere egne nettsider at blogg og bloggere ble ord i vår dagligtale, og det skjedde sånn cirka i 2005, det samme året som 14 år gamle Isabella begynte å blogge.

I starten handlet bloggen til Isabella mest om skolepolitikk (hun var engasjert i Moderaternas Ungdomsparti – tilsvarende Unge Høyre) og sminke. Hun var også åpen om sin kaotiske oppvekst hos faren, som hun flyttet fra som 14-åring og som hun, nå i voksen alder, har brutt all kontakt med. Da hun flyttet hjemmefra, leide hun seg en hybel i Stockholm sentrum og jobbet svart på en kafé i Gamla Stan for å tjene til livets opphold.

Etter hvert som bloggen ble stadig mer populær, begynte Isabella å framstille hverdagen sin som litt mer spennende og glamorøs enn den var i virkeligheten. Hun var fortsatt en skoleelev som levde på lavbusjett, men innimellom gikk hun ut på fine restauranter og spiste – mest for å kunne legge ut bilder på bloggen. Så fikk hun heller leve på spagetti og ketsjup i ukevis etterpå.

– Slik fungerer sosiale medier; man kan velge hvilken del av livet sitt man vil eksponere, sier hun.

– Du var heldig med timingen, og bloggen din ble raskt en suksess, også økonomisk. Hvordan startet det egentlig?

– Jeg så hvordan nettaviser jobbet med annonsører, og fanget opp at noen mente at jeg kunne tjene penger på bloggen. Så jeg satte meg ned og ringte rundt til selskaper og spurte om de ville annonsere hos meg. 99 prosent sa nei, men noen få sa ja - og slik startet jeg å bygge et annonsemarked på bloggen min.

Følg henne på Instagram her!

SKILSMISSEN OG TINDER

I dag trenger ikke Isabella late som om hun lever et glamorøst liv. Hun har bortimot 50 fast ansatte, og blant disse er en makeup-artist, en stylist og en personlig assistent. I tillegg er det noen som sørger for at kjøleskapet hennes aldri er tomt, og at hjemmet hennes alltid er rent og ryddig. Og alt hun foretar seg, blir filmet eller fotografert, det meste av det blir enten postet på en av hennes sosiale mediekanaler, lagt ut på bloggen eller publisert som en YouTube-video.

I en alder av 27 år har hun allerede rukket å gifte seg, få to barn – og skille seg. Og alle hennes 1,5 millioner følgere fikk være med, både på bryllupet og skilsmissen. Den fikk mye oppmerksomhet i svenske medier.

– Angrer du noen ganger på at du har vært så åpen om livet ditt på bloggen?

– Jeg fikk mange kommentarer rundt skilsmissen. Et brudd er aldri lett, og å gjøre det så offentlig var hardt. Mange skrev til meg i kommentarfeltet på bloggen min: “Du var jo så lykkelig, du elsket jo være gift, dere er jo et så bra par”… Og jeg var jo lykkelig. Jeg elsket å være gift, lage oksesteik og se TV på fredagskveldene, men jeg var bare 23 år da jeg giftet meg, og etter hvert begynte jeg å fundere på om det var dette jeg ville resten av livet ... Det var hyggelig, for all del. Men jeg ville mer. Og, nei, jeg angrer egentlig ikke på noe jeg har delt på bloggen min.

– Testet du dating-appen Tinder etter at du ble singel?

– Nei, jeg opprettet ingen profil på Tinder, men jeg har så lyst! Jeg har sittet og swipet på vennene mine sine kontoer. Men jeg treffer mange menn gjennom jobben min som entreprenør. Og jeg vil være i fred hvis jeg er på date, og da kan jeg ikke sette meg på en restaurant i sentrum av Stockholm. Heldigvis reiser jeg mye og treffer spennende folk i utlandet. Jeg dater mange spennende menn, men alt det kan jeg jo ikke dele på bloggen. Og jeg er ikke på jakt etter en ny samboer eller ektemann, jeg kommer aldri mer til å bo sammen med en mann. Jeg elsker å ha det slik jeg har det i dag. Jeg vil ikke ha en mann liggende på sofaen og se på Netflix når jeg kommer hjem – med all min energi – etter en lang dag på jobb. Nei takk! Nå har jeg barna (sønnen Gillis på 4 og datteren Sally på 2) 50 prosent av tiden, og jeg elsker det.

EKSTREMT LIV

– Du har 1,5 millioner følgere. Hvem er de? Hva vet du om dem?

– Jeg er veldig opptatt av hvem som følger meg. Gjennomsnittsfølgeren min er en kvinne på 35 år, hun har barn og vil bygge karriere. Hun er veldig ambisiøs, som meg.

– Tidligere la du ut bilder av deg selv uten sminke, og på nettet verserer det blant annet en YouTube-video hvor du viser at du har uren hud. Når man ser på bildene på bloggen din i dag, ser det ut som du er sminket og stylet på alle, og at de er tatt av profesjonelle fotografer. Er du ikke redd for at du viser en side av deg selv – og lever et liv – som er litt langt unna følgerne dine?

– Livet mitt og livsstilen min begynner å bli mer og mer ekstremt, så det blir jo et stort skille mellom meg og følgerne mine sånn sett. Jeg har en person som lager mat hjemme hos meg, og folk som fikser meg hver morgen, og jeg lever et liv som er langt ifra slik som da jeg vokste opp. Da bodde jeg i en drabantbyblokk med mye kriminalitet og politi utenfor døra. Og, ja, jeg synes det er litt skummelt at glipen mellom meg og følgerne mine er stor.

– Du har flere heltidsansatte som kun jobber med bloggen din, skriver du noe der selv?

– Å ja! Det er jeg som skriver alt som legges ut på bloggen, mens det er andre som oversetter, jobber med bildene og layouten og slikt. Det er bloggen og det å skrive jeg brenner for. Bloggen er liksom babyen min, uansett alt annet jeg holder på med. Jeg skriver selv hver eneste dag, det syns jeg er kjempeviktig! Jeg skulle ønske jeg kunne ha skrevet mer, men jeg tenker jo på at ting kommer til å stå der til evig tid. Jeg elsker å skrive. Det var jo sånn det hele startet. Men bloggen har blitt så stor, så jeg kan ikke være like personlig som før. Jeg har gått fra å være blogger til business-woman, og jeg må jeg tenke over hva jeg skriver og deler nå. Siden min er jo større enn flere nettaviser.

Skjønnhetstips: Darja Barannik

«JEG BLE MILLIONÆR DA JEG VAR 19»

– Forretningsideen din er å investere i selskaper mot eksponering i dine kanaler - hvordan vurderer du hvilke selskaper du skal investere i?

– Mange av selskapene vi investerer i har produkter rettet mot kvinner, og det har lønnet seg. Jeg har sett et stort potensial i skjønnhet og mote.

– Det største av dine selskaper, Löwengrip Care & Color (LCC) , selger hudprodukter; og du har sammenlignet LCC med Estée Lauder og sagt at du har ambisjoner om å bli som henne. Hva er det med Estée Lauder som imponerer deg – hvorfor akkurat henne?

– Jeg ser opp til henne fordi hun bygde seg opp fra ingenting i en tid hvor kvinner ikke var entreprenører og business-kvinner. Hun brukte 35 år, men kanskje vi kan klare det på litt kortere tid …

Isabella forteller at hun drømmer om å erobre hele verden, at hennes selskaper skal finnes i alle land.

– Jeg startet mitt første investeringsselskap da jeg var 20 år, og hadde 500 000 kroner i oppsparte midler. Men det gikk jo ikke. Jeg måtte jo ha mange millioner. Så begynte jeg å se på andre selskaper. Hva gjør de, og hva kan jeg gjøre annerledes? Jeg så mye på Schibsted og hvordan de jobbet. Og så startet jeg i det små. Jeg har startet 12 selskaper på 12 år. Åtte av dem har ikke funket. Men det ligger like mye jobb og engasjement bak alle.

– Du har sagt at du har som mål å bli milliardær?

– Jeg ble millionær da jeg var 19. Men det å tjene penger er ikke drivkraften min, det er absolutt ikke det viktigste for meg. Men penger er et verktøy til å oppnå ting, så ja, jeg har som mål å bli milliardær.

KIDNAPPING, HAT OG HETS

– Du er jo en profilert person, og selv om du har mange beundrere får du også mye kritikk og netthets. Hvordan takler du det?

Jeg en ganske tøff, og ser på negative tilbakemeldinger som en del av jobben. Jeg har holdt på med dette i 14 år nå. Å ta alt innover seg ville knekt meg. Man blir heldigvis litt hardhudet. Jeg er nøye med hva jeg bruker energien min på, og slemme kommentarer engasjerer meg ikke så mye. Energy management er det viktigste verktøyet mitt. Hvis det er en kollega eller venn som vil snakke om noe som jeg kjenner at jeg ikke kan ta innover meg nå, da sier jeg bare: Nei, dette kan jeg ikke høre på nå fordi jeg ikke har tid. For at jeg skal få gjort alt jeg ønsker, må jeg bruke tiden og energien min riktig. Og prioritere hardt. Hvis ikke går det ikke.

– Du skriver jo innimellom om barna dine, og om det å være mamma. Du viser aldri barna dine forfra på bildene på bloggen?

– Det er ikke alle som vil meg vel. Det har med kidnappingsforsøk, hat, hets og rare ting som kommer i posten å gjøre. Så ansiktene til barna mine vises ikke på bloggen. De skal få bestemme selv når de er gamle nok om de vil eksponeres på den måten. Jeg elsker hverdagen min, men det som er vanskeligst er det med det offentlige. Jeg har med meg en livvakt, Magnus, store deler av året. Noe jeg ikke skriver så mye om, fordi da blir det bare mer greier rundt meg.

NØKKELEN TIL SUKSESS

– Hva tror du selv er nøkkelen til din suksess?

– Å bygge den type selskaper som jeg driver handler om timing, og 2005 var riktig timing for meg. Jeg bryr meg ikke om hva folk mener. Jeg setter meg ekstremt høye mål, og bruker mye av tiden min på å nå dem. Jeg lever litt som en toppidrettsutøver. Dessuten er jeg er flink til å ansette dyktige mennesker rundt meg. Og jeg er prestisjeløs, det er viktig. Det gjør ikke noe om ting ikke går bra alltid. Jeg har startet 12 selskaper, og 8 av dem funket som sagt ikke. Men jeg gir aldri opp.

– Men hva skal til for å lykkes?

– Man må være en person som tør å være personlig, og ikke bli for stor og distransert. Vi influencere utfordrer store selskaper som Coca-Cola. Fordi vi har våre faste følgere, nettopp fordi vi er mindre, mer tilgjengelige og folk identifiserer seg med oss. Jeg tror det kommer til å være tøft å være jurist om 5 år, men fantastisk å være influencer. Og det å være influencer handler ikke om å ta fine bilder av seg selv på en strand. Du må være god på å kommunisere online. Det er det det handler om. Ofte er influencere eksperter på noe. Det dreier seg om å velge et felt man er god på. Bare se på de største på YouTube. Ofte har de valgt seg en nisje, som de virkelig treffer.

– Det er mange influencere der ute som drømmer om å bygge en karriere lik din. Hvilke råd har du å gi til dem?

– I dag finnes det flere verktøy, så jeg tror nesten det er enklere å bli en influencer nå enn den gang. Man kan tenke globalt med én gang. Verden har blitt så mye mindre takket være at alt nå er digitalt. Min reise kan nok ikke kopieres i dag, på grunn av timingen. Men om man kan lykkes i 2018? JA! Timing og folkene man har med seg er det viktigste. Magefølelsen har alltid vært viktig for meg. Følg den!

Til Info: Intervjuet ble gjort da Isabella Lowengrip var i Oslo på ELLEtech i februar og var på trykk i ELLE i april.

Powered by Labrador CMS